Učitelj

204 УЛОГА ТАБЛИЦЕ У НАСТАВИ

Још једна замерка г. Келерова таблицама је ова: «На таблицама је лако сваку погрешку брисати, а тиме се штети пажљивост». Изгледа, да ова замерка има места мало по више. Али чудно је, да се овде истиче као мана, баш оно што јој је добра страна. У почетку деца много греше и морају да греше. На ово прво огледање утрошило би се грдно много хартије, баш и кад би смо пристали да с хартијом започнемо. А колико би се утрошило за рачуне, да није таблице: У старијим разредима на таблицама се и не пише оно, где треба више пажљивости, нешто стално, лепо, него нешто пролазно и тренутно. А у [ разреду нека дете и брише слободно, колико год хоће: само ће га то брисање натерати на пажљивост.

То су све замерке Келерове. Ако ми имамо право за све ово што смо довде рекли, онда излази: да начелно ништа, није изнесено противу таблица; да ово што је изнесено не долази од таблица самих, но од рђаве употребе њине, а то је друга, ствар, и таке се замерке могу чинити и осталим наставним оред“ ствима. И онда бисмо могли истерати из школе све, и у њој не оставити ништа, зато, што се не употребљавају како ваља и греши при употреби.

Сад да видимо где ваља таблица у настави и шта она може бити у њој.

Да почнемо од првог разреда и по предметима, редом.

Први је рад у 1 разреду Очигледна настава. Ту наставник не може само да износи поједине предмете и да води с децом разговор о њима, него деца треба и да пишу. Управо, ово би била припрема само за језик, говор, и за наставу. Али деца, морају да се припремају и за писање. А то се најбоље чини у цртању, на таблицама. Ко је имао посла с децом у овоме раз“ реду и добу, он ће знати, да о децом не може ни да се само води разговор, јер би то за њих било дуго и досадно, него за“ нимање мора да се мења, да је то друго занимање најбоље писање и цртање и да је оно још занимљивија радња, за. децу од разговора. То је управо највећа забава деци.

Доцније, кад се предмети оделе, из ове опште целине, онда таблице требају: у језику за писање слова, речи и реченица, у рачуну за рачунање, у цртању за цртање и та. Управо ни један час школски у овоме разреду не би требало да прођеа да се не заврши ма каким писменим радом. Јер је за децу ових година свако умно занимање од три четврти часа дуго. Таблице су у овоме разреду свемоћно средство око кога се може концентрисати цела настава. И сама Наука хришћанска и Певање могу се помоћи таблицама. Јер у првој деца могу да за-