Učitelj

УЛОГА ТАБЛИЦЕ У НАСТАВИ 205

пишу оно што су заџамтила, а у другоме оно што треба да запамте.

У П разреду наставник на пример предаје нешто из Граматике. После млогих примера дошло се до дефиниције. Сад ваља њу деца да запамте. Пошто су и иначе заморена дужим говором и мишљењем, то је најбоље, да сада сва изваде таблице и напишу ону дефиницију или извод, правило, са повише примера. Писање и преписивање и да не спомињемо. Особито је преписивање, или исписивање чланака из Читанке, одвећ важно и у овоме разреду као и у првом. Јер, радећи то, деца и читају и пишу, и пишући опет читају, те ово није само вежбање у писању но и у читању.

За Рачун не само у овоме но у свима разредима таблице толико требају, да држим нико неће ни спорити овде њину потребност, нити покушавати да их замени хартијом.

На реду је Земљопис. У овоме се разреду почиње од школе, од учионице, па се иде даље и даље у наоколо, докле деца могу очима догледати. Све то и цртају: бележе школу, околне зграде и улице, путове, реке, потоке, брда и села, те се уче "да праве мапу, како би после разумела и оне ствари, које не виде. И овде нико неће одмах узети хартију па цртати на. њој, него ће то деца чинити на својим таблицама, па ће тек на крају посла може бити узети хартију, да покушају, да на њој нацртају целу околину.

Долази Историја. У П разреду се предају важнији историски догађаји из места и околине, а друго у старијим разредима. Наставник је, рецимо, причао, лепо и занимљиво, и непознате, теже изразе или имена бележио је на табли, да их деца боље упамте. Шта сад дблави; Да пропита децу, јесу ли разумела и запамтила Је лито доста; По моме мишљењу — није. Деца могу «знати» и одговарати док су на табли оне исписане речи. Али чим оду кући, чим нестане онога с табле, деца могу не знати оно што су пре «знала», Баш за само памћење добро је, да та имена попишу на својим таблицама, па да их гледају и памте. Још је боље, да ученици не прибележавају само гола имена, но у кратким реченицама, целу ствар, причу или догађај. Онда би ручне књиге дечје биле доиста непотребне или би служиле само као лектира дечја.

Из Познавања природе по новом наставном програму у П разреду није ушло ништа, само с тога, што се није предавало како ваља, и што се мислило да одузима времена осталим важнијим предметима, као читању и рачуну. Међу тим, деца би с правом забавом могла и у овом разреду да гледају поједине

УЧИТЕЉ 14