Učitelj

УЛОГА ТАБЛИЦЕ У НАСТАВИ 207'

И прост рачун може вам показати колико се ту хартије може утрошити, у једнога ученика, у једном разреду и школи, и у целој земљи. а колико се може уштедети ако се буде писало на таблицама. И само зарад ова два предмета ваљало би сви ученици сваки дан да доносе и таблице своје, а камо ли што оне требају и за друге предмете. Вештина цртања, за то је по нашим школама и пропала. што се оно ограничило. само на оно праволиниско цртање и на оне бедне и незграпне «Цртанке». А кад би деца продужила цртање и на таблицама, онако како су у [ разреду започела, не би само друкчије стојада ова вештина у нас, него и рука у опште, па и само срце наше. Јер вештине не развијају само руке, него и осећања, наша, а с њима и ове врлине: вредноћу, радљивост, марљивост. пажљивост, окретност, тачност, чистоту и тако даље. За што деца не би пртала поједине округе, реке и земље српске најпре на таблицама, докле им не схвате облик. и не исправе нетачности, па после да их цртају на хартији «картону» и т. д.

ж ж ж

Из свега овога можемо извести ово: |. Да начелно ништа није изнесено противу таблица.

%. Да све што је изнесено не лежи у њима самима, но у погрешној, не доброј употреби.

8. Да су таблице одвећ корисно наставно срество у школи,

особито у нижим разредима, и да их ту ништа не може заменити. 4. Да се њима можемо послужити у свима, наставним пред-

метима, а особито у два најважнија: у матерњем језику и рачуну.

5. Да им је једина мана, која се може донекле признати,

та, што је недовољан контраст између њих као подлоге и онога, што је написано на њима.)

Али, да би се и то избегло или уклонило, или барем убла-

жило, и да би се побрало што више користи од њих, ваља да, се изврши ово:

ђ) Да би се ово избегло, покушавало се, да се таблице праве беле, а пи. саљке да буду сасвим црне. Но од чега ћег Од мрамора. Но и њега је мало чисто белога и скуп је, а израда још тежа и скупља, те су тако те таблице неподесне и непрактичне већ са своје скупоће. Онда св огледало, да се граде таблице чисто црне, од круте хартије и извесне смесе, а писаљке да буду беде, од креде;

па и то има својих незгода и камене су се таблице и даље одржале у употреби као најпрактичније. (

14»