Učitelj

МУЦАЊЕ У ГОВОРУ 9209

савесно врше своју дужност. Иначе, у противноме случају, они могу бити само иронија најсветије дужности !

Међу осталим махнама, које деца собом у школу доносе, јесте и ова коју називају: замуцкивање, зајецкивање, муцање и т. д. Ретко ћемо на коју школу наићи, а да се не сусретнемо са по неколико ученика, којима је природа својим. а много чешће и родитељским, узроцима одузела могућност чистог и лепог говора и тачнога исказивања мисли. Нико ваљ да не може појмити ону борбу, која се збива у души онога, који би знао, и рад би. да каже што год мудро и паметно а не може! ') Овој недаћи у добу детињства школа и васпитач дужни су да нађу лека и да таквим ученицима помогну, а њима се помоћи може. И баш зато, што се до данас у нашем листу нико не јави, да о овим бедницима проговори коју реч и користи им, ја нађох разлога да о овоме проговорим; да утврдим нешто што знаднем и умеднем, остављајући и другима, да по могућству користе овоме питању.

ж # #

Још је Коменски у средњем веку рекао: Да се човек од животиње разликује својим разумом и својим говором. Разум је, вели, човеку нужан ради њега самога, ради његова лична, упућивања и усавршавања; а говор му је нужан, колико ради њега самога, толико више и ради ближњих његових. С тога је сваком човеку, без разлике, веома нужно: да му се не само ум и покрети, којима ум управља, него и језик и говор што више и што боље усаврше и извежбају.

Како се деца још из малена привикавају чистом и правилном говору, кад се на то почиње да обраћа родитељска пажња, о томе ми нећемо говорити овде, јер је то ствар више каквога породичнога листа, а ми ћемо се зауставити на оним резултатима и неправилностима говора, које деца из родитељских кућа, као извесно знање, у школу донесу.

Пре свега, одмах нам се намеће питање: Шта је то говор и како он постаје; Откуда те чудесне појаве, којом смо у стању, за неколико тренутака саопштити некоме верну слику наших мисли. Па онда даље: на који начин постају они звуци, који су верни изражаји свега онога, што се у нашем органу мишљења, збива или комбинује :..

5) Ја сам за време свог учитељевања имао бар !0—15 таквих ученика. Кад би их прозвао да што год кажу, онда би се они налазили на највећим мукама; теже би им то било него најтежи Физички рал. Они би дакле били ради, да непрестано — ћуте. |