Učitelj

а то тешко, кад н. пр. по нашем буквару од О. Чутурила, одмах на другој страни деца морају шчитавати н. пр.: сноп, по сноп и мало даље — штап. Каква је разлика имати таке речи у почетку и имати речи као у овој | Росбећиа! н. пр. бу-бе, бе-бе, то бо-ли, де-да и-де ту-да и т. д. А овако дако читање иде готово кроза цео овај први део ове Робеџисе. Но и ако је штиво у овом првом ступњу добро удешено, ипак се местимице може наћи по која незгодна реч, или незгодан ред речи и реченица. На пр. код слова % стоји: у“! 1 па, хо-ј0-у1 пе да-ји уџ-пе. Незгодно је дошла она реч волови после речи ви и ми, јер ону запетицу деца лако пређу, па може лако изаћи: ви и ми волови. Овде морамо приметити, да нам се не допада и то, што у почетку нису како год јаче одвојене једна реч од друге. Оно одвајање само запетом није довољно. Опет ће дете с једне речи прелазити на другу, или спајати половину једне речи с другом и пра- | вити нове чудновате речи. Боље је било да је за прва слова свака реч за себе узела. ! ред, све једна испод друге. На тај начин деца би се лако учила да читају сваку реч за себе, а да их не мешају. Па и за сва остала слова требало је више празног простора оставити између речи и реченица, јер запета ту врло мало помаже, Непотребно је било и оно код слова, т: „риба има у мору“, кад је море непознато деци даље од приморја, а теже је објаснити саму реч море.

Из свега овога читаоци могу видети, да је овај први ступањ у опште добро удешен. Ми би смо додали само још то: да би боље било, кад би | код сваког слова дошла и сличица каква, која би потсећала на то слово, | или још боље слика из које би се добила реч с новим словом као непознатим и с осталим већ познатим словима, као што је то доста добро извођено у натпим последњим букварима. Знамо да постоји мишљење које је противно илустрацијама у уџбеницима, али се нама чини, да слике знатно олакшавају деци разликовање гласова и памћење слова. Сем тога, сличице чине књигу деци милом, а важно је то омилети деци-прву књигу.

Други ступањ. У овом ступњу је познавање штампаних малих слова и вежбање у читању. ; А

Овде нису узета слова једно по једно, нити уза свако иде вежбање у читању, него су у три реда изнета сва мала слова писана и штампана | и то озго писана, испод њих одговарајућа штампана. А како су ова слова у латинице писана и штампана врло слична, то је деци одиста лако, после научених писаних слова, да брзо упознају и одговарајућа штампана, слова. Ну, ипак, мислимо, да је за децу лакше било да је по неколико слова, дошло с вежбањем за читање, па опет по неколико и т. д.

Пошто су изређана сва слова, као што рекосмо, долазе за 3 стране речи и реченице штампаним словима као вежбање у читању. И овде су речи цртицама одвојене на слогове, и овде су биране лаке реченице и речи које имају махом слогове од два, ређе од 3 или више слова. Кад