Učitelj

384 АСОЦИЈАЦИЈА ПРЕСТАВА

што ћемо доцније видети, није битна и зависи од метафизичких погледа једног или другог психолога. Имајући у виду наш педагошки циљ, избрали смо ову поделу, а сама анализа различитих врста асоцијација показује нам, да је сродство међу њима.

3. Поједини трагови осећаја могу се везивати у преставе, поједине представе у целе групе и поворке различно: |. различношћу, сећајући се беле боје, сећамо се црне, 2. везују се већом или мањом сличношћу н. пр. поглед на човека, који личи по телу на другог човека, зауставља нас да се сетимо и лица овог другог, 3 једновременошћу, тако догађаји који следују један за другим везују се у нама у један ред престава, 4. једномесношћу, тако два предмета, која смо видели заједно производе у нама један ред трагова и репродукција једне представе води за собом репродукцију друге, 5. логичка, кад ми разумом саставимо преставе у један ред као узрок и после“ дицу, као целину и део, који је потребан да је допуни ит.д., 6. веза по осећању, кад се две преставе везују тиме, што обе рађају у нама једнако осећање, 7. веза развића или разумна.

Сад да видимо све ове врсте веза или како их назива, хербартова теорија асоцијација престава.

|. Асоцијација по различности.

4. Ми смо већ горе видели, да се престава о топлоти везује у нама с преставом о хладноћи, престава о светлости са преставом о мраку ит.д Ова веза служи нам за то, да, бисмо могли опазити особину сваке преставе, што је, како смо горе рекли, бев таких поређења у свему немогуће. Ето зашто нам ништа тако не износи особину какве било преставе, као њена различност са другим преставама; бела мрља јасно се види на црној тканини, а црна на белој.

5. По овоме кад хоћемо да у душу детињу утиснемо каке биле слике, онда је од свега најбоље прибећи поређењу с другом сликом, у којој по могућности има што више различних знакова. Тако н. пр. ако хоћемо да деца потпуно постигну и схвате превагу каквог било благословеног места орошеног рекама, покривеног зеленим гајевима и облацима, са пуно дрва и градова ит. д, онда ћемо ово постићи боље, кад упоредо преставимо противну карту пешчане пустиње, где недостатак влаге повлачи за собом немање растиња, животиња и људи, гдв св сунце ваља по ведром небу, усијавајући ваздух и земљу. Кад хоћемо да оставимо ученику н. пр. превагу цивилизације каквог