Učitelj

716 НОВ МЕТОД

данас има јаких педагошких ауторитета, који су против експериментисања у основној школи.

Прави предавач и неће много експериментисати, јер би га то одвело на странпутицу, али му је дужност да мисли о свакој тешкоћи у раду код сваког предмета. То размишљање упутиће га некад и на експериментисање, па ако већина тих покушаја и остане без успеха, мањина ће извесно донети жељене резултате. На тај начин и добија се право методичко знање, које се никад не може из књиге потпуно научити, а таким радом сем користи себи и својој најближој околини, крчи се пут будућности читавога човештва.

Ну при појави тешкоћа у предавању треба озбиљно извидети, да ли те тешкоће нису због неразвијености дечје, јер је неоспорно, да генералисање Факата, теже дефиниције и апстракције не може схватити младо доба, дечји ум, све донде, докле му не буду позната многа Факта, и појаве, на чијој ће се основи сазидати закључак, дефиниција и апстракција. И ако би у програму и било такога материјала, предавач ће се старати да га површно протумачи, али не сме трошити ни времена ни снаге своје и својих ученика на оно, што се у истини не да разјаснити, нити схватити. Оваке тешкоће махом се тичу разумевања онога материјала, који се предаје. Међутим сасвим је друга ствар, ако се тешкоће појављују у предавању, које се разуме. Код ученика се опажа разумевање и схватање, али се све то учи без воље, без живости и са великом натегом. И нису то само последице дечје заморености, или учитељеве неспреме и невештине, или промене времена, са којима се учитељ почешће срета у своме гаду.

То исто 1уедавање тешко иде и другом и трећем и сваком наставнику; код тога предавања настаје тешкоћа истом наставнику и друге и треће године. И толико примера довољно је да нагнају предавача, који мисли, на експериментисање.

Једна од највећих тешкоћа у почетку читања и писања, јесте расклапање речи на гласове. Да се оно постигне мора се провести на томе послу најмање месец дана. Свакога дана мора се по неколико речи раставити и саставити. И то је тако стереотипно, досадно и апстрактно, да се сви учитељи првих разреда жале на тај рад. Нити у томе раду може бити промене, нити се он може занимљивије извести, нити је он пријатан учитељу и ученицима. Зато многи учитељи и напуштају овакав почетак читања, па одмах прелазе на слова, што је још теже и досадније. Овакав почетак Буквара тако је тежак, да се не може са њиме сравнити ни једна тешкоћа у доцнијем школовању. Почетак учења загорчава живот маси ученика и преда-