Učitelj

ЈАВНА ГОВОРНИЦА

~ со

7. Кад ђаци изиђу на одмор да отвори прозоре, да се школа проветри, па за тим кад треба да их затвори.

- 8. На свршетку часа „лепог писање“ или ма ког часа писменог рада да покупи прописе, таблице, задатке и преда учитељу, као и при поласку кући да их разда ђацима.

9. По селима да помаже учитељу у набављању ђачког материјала, овако: ђаци ће доносити новац за прописе, пера, гуме, цртанке, и т. д. Он ће од свакога примити новац и записати који је за шта дао, па ће списак и новац предати учитељу, овај ће набавити и њему дати да разда.

10. За време одмора као и при поласку кући, пазиће на пристојно понашање својих другова, да ови иду мирно, да не вичу улицама, да ста__рије поздрављају, и т. д. Изгреднике достављаће учитељу.

11. При поласку кући редар ће остати последњи у учионици, те ако

је који заборавио какву ствар, узеће је и метути на учитељев сто. Затво-

риће прозоре ако су били отворени или ако послужитељ није ту.

12. Често се у школи десе такве свађе, да их учитељ није у стању да расправи с тога, што и један и други ђак износе ствар лажно. Редар ће бити дужан да пази и праву истину достави учитељу , јер редар врло добро зна, какав му је који друг, и у том ће случају избећи учитељ сваку неправедну казну. Овде ће учитељ обратити велику пажњу, да редар не узме на се улогу шнијуна. Примети ли учитељ да он шпијунише или намерно опада другове, треба да га одмах смени и постави па реду другог.

13. При шетњи у поље ићи ће напред и пазити, да се који уморан не напије воде или не седне на влажну земљу, ако би учитељ изостао иза њих.

14. При идењу у цркву пазиће на ред и достављаће учитељу оне који су изостали од црквеи т.д. ит. д.

Ове дужности може сам учитељ према месту и приликама удесити и написати као нека правила, по којима ће се редари као и остали ђаци управљати. У млађим пак разредима може учитељ да их смањи и упрости према знању и снази ученика.

Многи ће рећи, да поменуте дужности или бар већину треба, да врши послужитељ. Моје је мишљење да послужитеља треба у колико је могуће више удалити од ђака, јер многи су међу њима осорљиви, и хрђаво упливишу на ђаке. На послетку при увођењу ма какве новине у школи, учитељ треба да је обазрив, да новина не узме противан правац, јер ће му бити онда од велике штете а никакве користи.

Кнез-Село К. Ђ. С;

3 54

па а

Х: