Učitelj

(АИ А ПИО ЕМА а) од С. 6. СТАНИШИЋА.

—_==>=-

1. Историски развитак учила у нас.

За наставу и васпитање основна су начела: пример и чулна опа-ожања. Развијање моралних осећања у ученика ујемчава по готову пример, који ученик види у својој околини и код старијих; а развијање умних, практичких и естетичких моћи може се изводити ваљано само онда, кад "се предмети наставе и васпитања покажу онакви, какви су, или бар · приближно томе. Те предмете ваља дечја чула да осете, да расмотре. Животом и стварношћу једино се правилно могу ученици оси. школе "васпитати. А кад природу п њене творевине замени наставникова реч, онда и знање, воје се желп унети у душу дечју, није знање, но маса гласова, из којих треба извлачити представе п појмове, аза тако сложен и тежак рад није дечји дух ни својим природним склопом удешен.

Дакле, за изучавање света и стварање душевне зграде код деце,

"за добијање представа и појмова у дечјим годинама — потребно је децу настављати очигледном наставом. Очигледност, зорноет или чулност _јесте најважније наставно и васпитно начело. Оно се мора проводити кроз све школске предмете, кроз цео школски живот. Очигледна настава изводи се очигледним срествима, која су подељена према природи пред"мета, а у овим ступњевима: А

1) посматрање саме природе и живота ван школе;

2) природни предмети у школи;

3) модели и пластичке слике;

4) живо обојене слике и необојене.

ђ) жива и занимљива реч.

Ови се ступњеви могу употребити у неким предметима сви или већина, у некима мањина, а у некима је сва очигледност — реч или говор, а ту се бирају схватљивији делови и појмови говора и живо и популарно излагање.

Још у првобитим почецима школовања не смедоше се уносити у школе такви наставни предмети, који се без очигледности не могаху

#)у Читано на збору пожаревачких учитеља. |