Učitelj

КАКО ЋЕШ САСТАВИТИ РАСПОРЕД | 41

добро претледај колико ти је часова који предмет заузео; т. ј. дал. си

већим и тежим предметима (срп. језик и рачун) дао највише времена

да ж си их метуо увек за прве часове пре подне, и да ли се могу тада

радити писмени радови кад ти будеш радио е дотичним разр. усмено. При том пази да удесиш тако, да радити ти (т. ј. баш да предајеш) пре подне са сваким разредом по 1 час, а после по подне ради (тредај) 1 час с 10, а 1 час 61 разр. "Го тако да буде само у 1 пол, а у П пол. после подне ради с Ш и ТУ разредом. Тако се мора радити с тога, што треба, у [ полт. научити Т раз. да чита, па за то треба шњим радити ипреи после после подне по 1 чада у П полг. оног часа по подне могу п сами да читају.

И ако Т и П разр. има много мање да учи него ШИ и ТУ, опет многи, да не рекнем баш сви, учитељи држе и њих јадне у школи докле и Ш и 1У, т, ј. до подне. То је излишно и штетно по ђаке и по наставу. Излишно је што они немају шта стварно да раде по 6 часова дневно; штетно је и по наставу што сметају учитељу те не може да ради с она 2 разр. а како је штетно по њих саме знаш и сам — то «се толики рад не слаже са њиховим моћима, усљед чега долази неапрезање, које увек мора да шкоди. За то ти шљима ради и удеси расиоред овако: У ПО полг., кад се отопли, пусти их у 10 сати нек иду кућама на ручак, а који бораве у школи нек се играју, само подаље од школе да ти виком не сметају док ти радиш с ТП ТУ разредом до 12 сати. И у 1 полт. пак, док је лепо с јесени пусти их тако исто, а кад настане аима нек иду у собу где ручавају и ноћивају па нек седе п нек се разговарају. На сигурно знам да ће бити ту ђака који ће задиркивати или лармом узнемиривати и оне што су на пољу (лети) или у соби (зими) и тебе у школи. Таке ђаке остави код тебе у школи и дај | им нешто да питу читају или пртају. То учини неколико пута на после немој него и њих пусти. Ако понове „стару песму“, понови и ти!

Ето ти Милане, упут како ћеш да удесиш распоред. Али опет, у напред ти кажем да ћеш га тешко удесиси да буде добар. Мораћеш га више пута мењати и дотеривати, док не удесиш његову згодну могућност за примену — за лаку остварљивост.

Још је нужно да ти кажем да љ се мораш баш строо држати роспореда, пили можеш и одступити од њега. Кад узмемо да је распоред као неки регулатор којим се удешава и одржава равнотежа предмета према њиховој садржини и количини, а није то каква догма — онда се види да се може у неколико и по који пут одступити од њега. Упамти добро: само у неколико и по који пут! Кад би се увек од њега одступало, онда не би га требало ни удешавати. 'То бива на пр, кад ти неко дође те не можеш да се спремиш за предавање, или кад ти од некуд допкандођеш. Тада се може одступити од распореда, па место тога. предмета за који си неспреман, предаји из оног из ког си спреман — или понови оно што је пређено из тога предмета, који ти је у распореду. Истина,