Učitelj

Ри ко

БАКО ЋЕШ САСТАВИТИ РАСПОРЕД

има учитеља који могу да раде у школи и без овог распореда, а опет умеју да одрже ту равнотежу између предмета, т. ј. да сваком предмету даду онолико часова колико му треба па да се равномерно и упоредо еврше. 'То чине имајући увек на уму шта има још да се сврши из ког предмета, али да се не предаје само тај несвршени предмет, јер 60 то досадило ученицима па не би пазили, него опет да се узимљу и други. ради промене и олакшице у учењу. Ну то је тежак посао. За то треба. по више искуства у школском раду. С тога то раде вешти учитељи, а ти кад новајлија, још не можеш. Има елучајевева кад то одступање од распореда мора да буде; кад је оно, дакле, са свим оправдано. То мора бити у овим случајевима: Кад се добију ђаци неспремни из неког предмета, као што је то највише случај са српским језиком и рачуном. Кад неке године читава, генерација. нема наклоности за неки предмет, па остане слаба у њему. Кад наставник нерадо или невешто предаје неки предмет. У свима тим случајевима морају се часови других, више пређених и боље изучених предмета, узети, за те несвршене и заостале предмете. Ред је да ти кажем и то, који од наставниг предмета моџу да се предају у два разр. заједно, у једно исто време тч како. Ти су предмети: рачун, познавање природе и разликовање речи (граматика), а раде се овако: | Рачун. Писмено рачунање сва у проста вида могу радити Пи ТУ разред са свим заједно. без велике тешкоће изузев одузимања у ком се стотине не могу одузети без позајмљивања, а нарочито ако је нула (0) место стотина. Усмено рачунање ТУ разр. рачуна у сабирању и мно-_ жењу хиљада и стотипе које прелазе у хиљаде, а које не прелазе рачуна их [1 разред; и десетице ради ИП разред, ну ради понављања и боље пажње треба ово двоје питати и [У разред. У одузимању ТУ разред. одузима хиљаде и стотине које се не могу одузети потпуно него сео нешто мора одузимати п од хиљада, а које се могу одузети, њих ради највише ПТ разр. Остало (десет.) раде и једни и други. У дељењу ЈУ разр. рачуна хиљаде п стотине које су веће од 10 стотина (т. ј. од хиљаде) мање стотине (пепод хиљаде) и десетице ради највише П! разр. а ређе ТУ. Кад трећи разред свикне рад ГУ-ог разреда може се и он питати. Ова подела важи за сваки задатак, али не мора се баш сваки. · овако на разреде раздвајати, него може по који цео задатак израдити. ђак ТУ разр., а по који пут може се задати задатак само за 11 разред. И у једном и у другом случају морају га сви слушати.

Познавање природе предаје се заједнички у ПГ и ТУ раз. ; упоређењеж “ "овако: Пошто ђак ГУ разр. каже шта има на глави на пр. мајмун, пита се ђак Ш разр. шта има на глави — рецимо — вук. Пошто ђак ТУ разр. каже чиме се ране мајмуни, ђак ЈП разр. треба да каже чиме се хране вуци, и т. д. Код биљака ради се тако исто. Кад ђак ТУ разреда. каже __ какво је лишће у дувана, ђак ПГ разреда треба да каже какво је лишће