Učitelj

364 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

Из треће школе један пример

Од учионице до реке, која се из учионице лепо види, нема ни 20 метара. Сви ученици говоре тако течно и природно: шта је брдо, долина, извор, ушће, које је лева, а које десна обала, како се то распознаје итд. да, по говору судећи, никад не би могао човек помислити, да су то само празне речи, без икаких престава и садржине Али то су голе дефиниције и описа, без једног једитог примера Нешто по томе, а нешто по раду у другим предметима, повумњах да ученици разумеју шта говоре. Замолим дотичну учитељицу да ја мало питам. Како

се зове она река 2 Одговорише. Како се зове ова страна обала,

рекег Нико не зна. Упитам онда онако како је мало пре учитељица: колико има обала свака река (ви знају, и сад не одговарају само на то питање, но побројише и како све која обала зове и како се распознаје Шта је оно2 пружих руку на једно дрво на самој дебелој обали реке. Дрво. На којој је обали оно дрво. Нико не зна. На којој је обали школа. ПШрозвани не одговарају. Окренем се осталима: ко зна Ама баш ни један једити не знаде.

Може ли бити већег мучења ђака и грубљег механизма, но што је у овој школи! И што је такође вредно знати, ова. учитељица има врло добре и одличне оцене.

На другом месту поред саме реке иде пут, уз који је школа, па ни један једити ђак не зна којом обалом иде тај пут, нити на којој је страни, и како се то познаје, извор те реке, а где ушће. (А извор јој је им пун сахат далеко од школе)

0 сравњивању, еличавању и разликовању, географских предмета у већини школа ни спомена нема. А пластичког престављања, упознавања наставних срестава за доцније учење Земљописа, ни у једној једитој школи нисам нашао. Чак млоги и не знају да је овде основа % припрема за читање карата, п да без те припреме рамље доцније у свима разредима настава, из Земљописа.

Исто је тако с упознавањем историских личности и догађаја, па и оних, који су везани за непосредну околину школину. У млогим школама о томе нема ни речи, а ретка је школа, у којој се и тај део обрађује како ваља.

Ето тако ве у нашој школи упознаје „Место и околина“ и тако се полаже темељ целој доцнијој земљописној настави.

Наглашујем, да се овај предмет млого на горе предаје и да је им из њега млого лошиј“ устет у школама, где раде учитељице. Од 100 учитељица, које су по варошима, тешко ће бити 5.

И