Učitelj

МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ ; 361

Кад не би човек сажаљевао ону децу, сећајући се грдних мука, што су морали имати, док су научили те велике гомиле неразумљивих речи, у млогим школама једва би чекао да дође на ред испитивање из овога предмета: нигде згодније прилике не би било, да се човек слатко насмеје. Али не можеш се никако одбранити, ни на испиту, од оне непријатне помисли: да је овако учење право убиство за ђаке.

Не буди заборављено, да сам усред Београда нашао два друга разреда, у којима је потпуно рађено овако, као што сам рекао, да се овај предмет предаје у млогим школама. На оба места биле су учитељице.

»

Претходно нам довољно јасну слику даје како о методи, којом се обрађује и предаје овај предмег, тако и о успеху, који се из њега постиже у нашој основ. школи. М, као што се види, та велика није ни мало ружичаста; јер ми из ње читамо;

1) да млоги наш учитељ-ица не разуме ни циљ, задатак и важност овога предмета;

2) да се, услед тога, у млогим школама тај, тако важан и за цело доцније учење основни предмет, никако и не предаје;

8) да има млого школа, у којима ђаци нису ни један једити пут изашли ван школе, ради учења овога предмета;

4) да се с тога у млогим школама, овај предмет учи само из књиге, најгрубљим механизмом, који је у понеким школама толико збунио ђака, да ови не знају ни оно, што знаду њихови вршњаци, који нису никад били у школи;

5) да тако предају по неки учитељ-ице од како су, и да је по њиховом врло вероватном увераваљу, све то примано без примедаба и без икака упуства за боље предавање. И само тако је могуће и разумети како се је могло у нашој школи одомаћити на млогим местима овако накарадно ехваћање и предавање овога предмета;

6) да се у српској школи налази понеки наставник, 060бито учитељице, који не зна ни оно, што из овога предмета уче ђаци П. р. основне школе, те с тога даје неистинито и погрешно знање својим ученицима, и

Т) да млоги предају хрђаво овај предмет само с тога, што не знају боље, јер није имао ко да их у томе поучи.

Б % =

Пре него што изложимо важније напомене о самом пре

давању, потребно је, да се тачно утврди: шта се хоће да да