Učitelj

МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 8369

видети. Што буде више и јаснијих првих, у толико ће ученици бити способнији да граде ове друге преставе.

Зато је неопходан захтев, да се „упознавање места и окодине“ учи ј дино посматрањем земљишта на коме ученик живи, и то посматрањем онако у природној вези, са свима догађајима, појавама и предметима на томе земљишту, у којој то све у истини јесте. И зато је „Познавање места и Околине“ један основни предмет, који обухвата и Земљопив и Историју и Јестаственицу и Физику и Кемију и Геометрију, па тек у старијим разредима ти се предмети један по један издвајају из ове заједнице и изучавају се оделито. |

Упоредо с таким упознавањем околине иде и веџбање У травилном и летом исказивању стеченога знања, п веџбање у мишљењу. Ученицима се даје прилике да стекну знања, да добију престава и мисли, па се после веџбају, да то правилно умеју и исказати. МИ ова су веџбања исто тако важна, као н само упознавање околине, те зато су она свуда неизоставна, па ма о чему ученици учили или говорили. Дајући ученицима поједине предмете, делове земљишта, појаве итд. да сравњују, сличавају и разликују, по свима особинама, они се веџбају да мисле. ИМ ово је такође неизоставан састојак целога учења овога предмета. Те тако учењем овога предмета упоредо иде и добијање јасних престава и мишљење и правилно и лепо искази“ вање (товорење).

То је у главним потезима задатак и циљ овога предмета; то је оно што треба да се да и да се развије у ученика „Познавањем места пи околине“ Али то се постиже само онда, ако се предавања буду удешавала тако, како ће одтоварати захтевима постушности, очигледности м саморадње.

Да наведемо важније напомене о самом предавању.

И за предавање овога предмета важе она опита наставна правила: „од ближега даљем“ -— „од познатога непознатоме“ — „од простога еложеноме“ — која је још Коменски истакао за основу свакога учења.

Зато се „Познавање места и околине“ почиње упознавањем учионице и главних њених одељеља, па се онда прелази на школско двориште; врт и погранично земљиште, поступно, све даље и даље, док се не упозна цело место (свело, варош), у коме је школа и најближа околина, докле ученици могу јасно прегледати и посматрати.

Како то треба радити“

Најпре ученици упознаду све ствари у учионици: како се која зове, од чега је зашта је и свакој одреде међусобни поло-