Učitelj
МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 819
лина, онда ученици не цртају карте, но само црте, и кад ове гледају, они и не виде нишла друго, не замишљају ништа даље, но саме те црте. Међутим са свим друкче и гледају и виде таке карте, ако се ради, како је напред напоменуто: онда ученик гледајући црна испучења и издубљења на рељевној карти, у оне црте на нацртаној, замишља, јавља му се у свести престава о истинском земљишту, које је лу престављено. Тек тада ученик у старијим разредима неће учити саму мапу, но ће помоћу ње упознавати земљиште, које на тој мапи престављено.
Пошто се овако сврши најближа околина школина, учитељ ће и даље исто тако радити, при упознавању околине онога места, у коме је школа. Изводиће ученике, те поступно посматрати парче по парче околине. о носматраном се разговарати на самом месту, где се шта посматра, па то престављати и у пољу, на месту које се посматра, а и у школи пластички и цртама, радећи ово последње као што је рађено при упознавању пограничног земљишта са школом. Нарочито треба пазити, да се ученицима не даје готово знање. да не прича само учитељ што он сам види ч примећује, но само да скреће пажњу учени цима, да ит постичев ш руководи. те да они сами посматрају, виде и запазе све, па тек онда он ће иљг имтати да му кажу дно што запазе сами. својим чулима примете Не ваља, на пр., да
он сам — кад их изводи ради упознавања неког брежуљка или брда у близини школе -— говори њима: ено, видиге, оно брдо;
на њему има то и то; има таких и таких дрвети; оно је више од тога брда; на њему јаче дува ветар но у долини; оно је на тој и тој страни света»од школе или од тога и тога брда; толико је удаљено од тога брда; школе; више је од тога и тога брда, а мало је ниже од тога брда. итд. Гако радећи, учитељ би само давао речи за оне преставе, које он пма, « које ђаци још ни у добили и ђаци би мало шта научили више, сем тих. речи. Да би упознали једно тако ' брдашце или макар и брдо, како ваља, учитељ треба да их одведе на то брдо, пошто су добро упознали цело земљиште до подножја тога брда. Џењући се уз брдо. он ће им само скретати пажњу на еве, што треба да запазе: на земљу, дрвета, њиве, ливаде, пропланке, пашњаке, утрину, топлоту, ветар, животиње, влагу, дужину и правац пута, положај према школи, према познатим брдима и т.д. па ће све то сами ђаци посматрати и казивати му, шта и како примећују. На пр, он ће их питати: шта је овог зашто јер шта се радиг Ко радиг Како се зовер итд. На брду ће их опет питати: где је школаг На којој је страни света одавдер А ово брдо од школег На којој је страчи од онога брда варошиг чела итд. Исто тако и за удаљење величину птд. -—— све ће
25%