Učitelj

ТОЛСТОЈЕВА ПЕДАГОРИЈА 891

стој апелује баш на народ, те да он реши 0. свему, јер „народу је потребна настава као вода учмалој биљци,“ Толстој дакле вања, да одгурне човечанство у све могућне случајности, у авантуре и непознате придике, кад хоће да „тамне индивидуалне спонтаности“ ослободи од једноликог васпитања, од једнодиког општег развитка, и кад предлаже, да се несвесне силе еманципују, распусте, те да се оставе једном неизвесном развитку, који како он сам вели, нема, „крајњег циља.“

Зар ово није, да га човек упути на његове романег Међу тим, чини нам се, не треба никако жалити, што је бесмртни писац Рата и Мира") овако често упадао у педагошку област. Доиста, од свих његових жестоких испада противу друштва и школеких установа, треба нешто запамтити. Толстој има донекле и право, кад пребацује модерној педагогији, што кат-кад замењује старе методе и начине пређашње школе новом рутином, новим Формализмом. механизмом друге врсте и облика. Од његове неумерене љубави према слободи, од његовог Фанатичког пдштовања према народним нагонима можемо за себе извући корисну лек"шију : да смо и сами можда врло заљубљени у једноликост, у непроменљив ред; да смо се и сувише подали идеји, по којој сматрамо, да је потребан један једини тип наставе и васпитања. Другим речима, готово као да неће бити оправдано мислити, да нешто, што је изврсно у Паризу, вреди исто тако, и кад се пренесе из њега и удеси по истом ка. дупу у каквом забаченом селу... Н, одбацујући само парадоксална претеривања, зар се не би могли сложити с овом идејом, која се непрестано понавља списима овог Философа, а по којој непрекидни утицај живота и друштвене средине доминира, па чак и потире или помаже, пролазни школан утицај“ Ми смо подигли школу; лепо. Можемо сад рећи, да је Толстој слеп и неувиђаван, кад неће да с нама призна њена спасоносна дејства. Али зар назне дело неће бити компромитовано, зар васпитно делање школе неће бити недовољно, ако допустимо, да слободно васпитавају и уче улица, позоршите, рђави журнали, опака поплава неморалних слика, скандалозних песама и развратних прича, на кратко, ако допустимо, да око школе, која ради моралишући, оптиче една свемоћна струја примера, који руже и саблажњавајуг — — —

Тако ми мислимо о 'олстојевој педагогији.

Превео с: француско

А. Од

1) Чувени Толстојев роман.