Učitelj

КРАТАК ИСТОРИСКИ ПРЕГЛЕД ТЕЛЕСНИХ ВЕЖБАЊА

од ДР-А П. ИВАНОВА. превод с руског = ><—

(Наставак) П Физичко образовање У новом времену.

У самом почетку преображаја схоластичке школе појавила, се мисао о неопходности физичког развитка упоредо с умним. Сваки чувенији мислилац, који је и васпитна питања расправљао, говорио је о потреби телесних вежбања. Тако н. пр. Лутер у својим „Л1зсћтедеп“ вели: „мени се по томе допадају музика и ритерске игре (Фехтовање, борба и др.) што прва разгони нерасположеност и бриге а друге развијају лакост и уметност чланова и чувају здравље.“ Дакле реформација, која је имала, јаког утицаја на образовање у школи, ематра телесна вежбања за корисно васпитно срество

Француски сатирик Рабле Кађејала, 1488—1558) у свом спиву Ућгошапе Саграпфите, износи недостатке сувременог му начина васпитања, и наставе и слика нов програм образовања. Прво образовање Гаргантуа састојало се у несмисденом учењу на изуст. Живео је потпуно нехигијенички: дуго спавање, неумерено узимање хране. Али од времена кад. је отпочела реформа његовог васпитања и кад је он био предан у боље руке, дан се његов овако распоређује: устаје у 4 часа изјутра саслуша неколико страна из св. писма; за тим долази шетња, за време које се посматрају небесна тела и казују се знаци, која су е тим у вези, После тога по повратку из шетње, долази преоблачење читање разговор о случајима из људског живота. За тим се врше игре с мачем на отвореном простору док се не озноји. Уз ручак се водио разговор и. давана су објашњења по дијететичким темама. После ручка долази занимање математиком а за тим музика и певање, после тога опет озбиљни предмети, и на послетку јахање. У Физичко вежбање улазило је руковање разним оружјем, трчање, игра на моткама, пливање бацање штапова и. копља, лов. Практиковали ву и викање са што већом снагом, ради раз-