Učitelj

ТЕЛЕСНА ВЕЖБАЊА 898

витка плућа. Ужина се одликовала умереношћу. Пре, но што ће лећи да спава Гаргантуа је понављао све што је видео. чуо и сазнао тог дана. Сем тога по неки пут је секао и резао дрва, вршио по неке сељачке радње. Колико је велика била жудња и гежња за стварним образовањем види се из тога што је Гаргантуа посећивао апотеке, да би изучио биље, судове да би се упознао с беседама адвокатским и др. Готово целокупно знање, које добија чини реакцију схоластичком спстему, који готово никаквих корисних знања није давао. Физичко образовање, као што се види, игра видну улогу; програм је његов у многоме позајмљен из старине.

Монтењ (Мопћарте 1588 – 1598) већ у неколико друкчије гледа на образовање. Он износи како није довољно само дати ученицима нека, знања, већ они треба иста знања да усвоје и прераде; износи порећење с пчелама које из цвећа сисају сокове и прерађују исте у мед. Телесна, вежбања сматра он, без сваког изговора, за важна. Не васпитавамо душу или тело, већ човека“ — вели он, указујући тиме на хармонију у васпитању. Од разних вежбања он препоручује: игре, трчање, борба јахање. Фехтовање, лов. Спољашња пристојност и уметност у понашању треба потпуно да одговарају унутрашњим особинама. Шкодљиви су разњеженост и префињеност у оделу и храни.

Амос Коменски (1992 - 1671), чувени педагог, налази да је неолходно, да се у свакој школи одреди место, удешено за трчање и пгре, а сматра да ученици треба да се вежбају у трчању, ам различним играма с мачем п са куглама,

Џон Лок (1682—1704), познати инглески Филозоф, који је добио васпштање у Вестминтерској конегији, где је већ тада практички био остварен задатак Физичког образовања у школи, и где се занимали разним игркма с мачем и др. имао је, разуме се, још више основа да, укаже на неопходност организованих телесних вежбања при васпитавању омладине. Полазећи с гледишта, да је „здрава душа у здравом. телу“ цељ воспитања, Лок поставља да човек, који није правилно умно развијен, неће наћи прави пут к срећи, а без телесног здравља, и ако нађе пут к срећи, не може то њему далеко ићи. У своме спису „Мисли. о васпитању“ Лок препоручује, да би се тело сачувало од назеба, редовно купање у хладној води, пи поред тога подробно излаже хигијенску дијету. Сматра да је за телесни развитак корисно што више кретања. по чистом ваздуху, игре, Фектовање, јахање, занати, земљорадња, баштованство Жан Жак Русо (1112—1778) иставио је природност као основни. принцип васпитања, и у свом педагошком роману „Емил“, насликао је, на том основу склопљен, програм за образовање. Не треба природу гушити у човеку, прилагођујући га друштву. Отац треба сам своме детету учитељ да буде. Односно телесних вежбања Русо признаје, да не-

УЧИТЕЉ 26