Učitelj

ТЕЛЕСНА ВЕЖБАЊА 899

Шиписова заслуга састоји се у томе, што је вежбања поделио по узрасту и поду, и што је на прво место ставио вежбања по команди и слободна кретања, којима је дао ову организацију системску. којом сви данас одликују. Сем кретања без справа побраја вежбања у балансирању тела, скакање; уводи нове апарате: двоје хоризонталне лествице и ду гачке паралелне брусове (барне) По томе његов систем изгледа мешовит; има много што-шта пе Гуте-Мутсу и по Јану, Нарочито се зауставља на разним облицима ходања и на формама при кротању масе. 'Гако исто играма даје велику важност, поред осталих занимањима: игре

са снегом, прављење разних предмета од снега и др, што је важно за школе. |

Код Шплиса први пут јасно излази на видик васпитни значај гимнастике. Он много говори о развитку пажње и мишљења, такта и др, док су претходни радници више мислили о здрављу и снази, Лион у свом спису „Примедбе на гимнастику Шпшиса“ вели, да његова књига о слободним кретањима дуго није имала успеха због вувопарног и небрежљивог језика, и тек доцније и лагано упознавали су се са појединостима његовог метода у гимнастици. „Друго дело Шпшса: „Гимнастика за школе“, у два дела, сва вежбања дели на 4 ступња, од којих су два одређена за узраст до 10, а два — за узраст од 10 до 16 година. Овде

има веомм много хетодичких притедаба, тако, да сву њима садржи готово сва сувремена методика педагошке гимнастике.

И трећем спису: „Мисли о важности гимнастике за народно образовање“ Шише поред осталог износи, како је гимнастика неотходно п0требна као и други предмети. И с тога учитељи гимнастике треба да су

на једној нози с осталим наставницима других разних предмета, а не да се сматрају као нешто ниже од ових.

Шпис обраћа пажњу и на гимнастачка, вежбања за женску децу. Ипак покушај да из општег, система издвојг вежбања, која би била подесна за женску децу, није му испао за руком како треба. Види се да

је више имао обзира на уобичајено мишљење о томе шта се коме приличи, него на праве потребе.

И тако дакле, Шпив је створио школски систем вежбања, И доиста у том систему нема ничег шкодљивог, ничег излишног :; доследност и методичност у свему влада. Али ако је систем Јана једна врста одушевљавања, то систем Шпшиса може се применити само на школу. У Фита и Гуте-Мутса вежбања су разноврснија, живља, и Шпис отуда делом црпи материјал. Шинсу се може признати заслуга за разраду вежбања без справа и што је створио методику, али целокупни систем нема, важности. Дко систем Фит - Гуте - Мутса није могао да опстане, јер за. школу није подесан, то систем Шписа има крупнији недостатак: он код.

ученика не развија окретност издржљивост, а без тогаи његова применљивост у школи не значи много.

(СВРШИЋЕ СЕ).