Učitelj

НАРОДНО ОБРАЗОВАЊЕ У ФРАНЦУСКОЈ 439 При предавању гимнастике има се у виду двојака цељ; прва хигијенска у смислу телеснога развитка, а друга, нарочита цељ — издржљивост и дисциплина, што је веома нужно за војничку службу. Тога ради заведени су у народној школи још и војена вежбања. Ну Француска се влада ви тиме не задовољава, већ, ради бољега телеснога развића, премишља да заведе још и неке нарочите згодне игре. За то је влада расписала чаки приличну награду за најбољу расправу о томе, т. ј. какве би се игре могле завести у народним школама, ради бољега телеснога дечјег развића. Французи желе да телесно развиће народнога подмлатка доведу до оног савршенства, до кога беху дошли стари Јелини, Ну за тахве игре, као што беху олимписме игре, треба много више простора, но што га имају париска школска дворишта, те с тога постоји предлог, да се ученици из париских народних шкока једном недељно извозе ван Париза, тражећи за то бесплатан провоз омнибусом. — Те игре још нису унете у наставни програм но ипак често у Луксенбуршком шеталишту или у Буљонској Шуми сусреће човек гомилу одраслих ђака са својим учитељима, који се тамо играју неким великим мачевима.

Под називом «научно руководство у земљорадњи» у Француским народним школама дају се очигледно и многа корисна знања из природе, а нарочито · очигледно изучавање (с експериментисањем) најосновнијих природних закона. Народни учитељи пак врло су добро спремљени за то, јер у Учитељским Школама има кабинета и лабараторија у којима се упоредо са теоријским учењем чине и практички опити из природних наука; изводе се Физички и хемпјски опити, парају се разне животиње и изучава се Физиологија животињскога хранења и под микроскопом и лупом изучавају се различите биљке. Ма да је земљорадња у Француској врло напредна ипак се Француска влада веома много брине и стара да се земљорадња још боље унапреди и развије као извор народнога богатства, а верује се, да је најбоље срество да се то може постићи изучавање природе и то, не из књига већ очигледно у експериментима. «Ако оћете — вели један Француски књижевник — да сачувате и вежете сељачко дете за село, а ви немојте желети, да вам оно буде жељезнички чиновник, па за то развијте у њему вољу за земљорадњу и љубав к природи, а за то оно треба да, очигледно види све појаве о којима му се говори. Њему треба очигледно престављати да може разумети техничке изразе, које ће оно доцније наћи у својим пољопривредним књигама, тада ће тек оно познавати и састав своје њиве, имаће веће користи 'од ње, више и боље хране за стоку, бољега семена, и т. д.