Učitelj

МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 688

После тога ваља споменути важније споменике, манастире и старине у томе пределу, казујући и најкраће зашто је што важно.

Пре је речено, да ће ово све ученици учити преставља јући, и при томе, најпре одређуј-ћи свакога геогр. предмета положај према школи, путовима, брдима итд. у месту и околини школе. Казато је и то, да ће се сваки овај одељак посебице у целини понављати, па после у вези с осталима, и да ће се то понављање вршити помоћу рељевне и нацртане карте. Сваки ученик треба да се толико извеџба, да може о једном пределу све учено казати на 4—5 питања учитељевих, и да има јасну слику у свести о изгледу дотичног предела, 0 његовом положају према месту у коме је ученик, и о међусобном положају свију географских предмета у томе пределу. Пошто су то добро ученици научили пластички престављајући, цртајући и служећи се школском картом, онда ће бити пропитивање свега тога без икаке карте. МИ при упознавању појединих предела, и при оваким пропитивањима и утврђивањем, ученици ће из свога места и с висина, у околини, одређивати и научити где је дотични предео (одавде па преко оне доље, па преко онога брда... итд... Да би ученици јаснију преставу о дотично пределу имали и боље је утврдили, они ће сад — пошто су добро научили престављајући, оријентирањем из околине и на школској карти — пластички престављати и цртати дотични предео по самој слици о њему у својој свести, а то значи напамет. Никад, ни учитељ ни ученици не ваља да престављају једну покрајину или округ о коме уче, засебно, но увек у вези о местом где је школа, па макар се само најважније планине реке и вароши дотле престављале. Сем тога свакад унаоколо треба преставити по неколико географ. предмета, и ако ће се о њима доцније учити. Без тога, као што се до сад ради, једна област или округ, изгледа као у ваздуху, и ученици му никад јасно не схвате положај ни према свом месту ни према осталим областима или окрузима. — И тек, кад ово последње престављање и опививење напамет, могу ученици бар најважније и приближно тачно, и још све то лепим и правилним језиком да искажу, тек тада се може рећи, да су они један предео упознали. И тек сад се може потпуно разумети шта је било пластичко престављање и цртање карта, и употреба школске карте. Све су то била ерества за добијање овакога знања за овако упознавање сада појединих предела, а после и целе Србије.

И у овом описивању и престављању упознатога, предела, напамет, ученике треба дотле веџбати док то не могну тачно и лепо и преставити и описати. Разуме се, да ће се то захте-

УЧИТЕЉ 42