Učitelj

684. МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

вати само о најважнијем: рекама, брдима, варошима, и да се неће млого полагати да престављање буде баш и лепо и правилно, до најмањих ситница. Врло је згодно срество за пропитивање и утврђивање наученога замишљено путовање : ученик описује и набраја све географске предмете на које наилази у свом замишљеном путовању од свога места до неке вароши у једном пределу до вароши у другом упознатом пределу.

Ако има каког путописа о дотичном пределу, описа обичаја, слика предеоних или о ношњи итд све то треба ученицима сад прочитати и показати, кад се о чему буде предавало.

Чим се овако и други предео сврши, треба га упоредити с првим, али у свему: по положају од школе, величини, земљишту, климату, природним производима, по занимању, животу и карактерним одликама становништва (говор, стан, одело, храна, обичаји, песме, игре, празноверице, богаство, телесни развитак и здравље), по варошима и историским местима и личностима, но старинама, споменицима и манастирима.

После тога ће се сви географски предмети у оба та предела упорсђивати и груписати по неколико сличних особина, па посматрати сви као једна целина: велике реке, мале реке; велика брда, мања брда; највеће и мање вароши. Или по праву ч положају: реке које теку на север, реке које теку на југ; вароши у долина Н. поред Н. ; вароши у долини ., поред реке Б.;: брда на десној обали, на левој обали, северно од места у коме су ђаци и источно; планински ланци од севера југу, и од запада истоку ; брда у којима има руда; вароши у којима имају полугимназије, гимназије; у којима се израђује ово или оно (на пр. шајак итд.) где има више брда, више равнице, где је већа плодност, сточарство, боља земљорадња, тде више минералних вода и рудника, где већа, где мање насељеност и зашто, где су богатији где сиромашнији становници и зашто итд.

Исто тако и све то треба радити, пошто се упозна, по пределима (или ко предаје по окрузима), цела Србија. И тада ће се, на овај начин учинити преглед целе Србије групишући и упорећ, ујући све научено у појединим областима, онако као

што је горе побројено за упоређивање и груписање при прегледу двеју области (округа или предела).

Разуме се, да се овакав преглед целе Србије неће нити може свршити за један час, но ће требати најмање 5—6 часова, а према узрасту и умној развијености ученика и млого више.

После: овога ће доћи веџбање ш утврђивање тога предела, те да ученици добију и запамте потпуну слику о целој Србији; као једној целини. Ово ће се вршити оним начином, како је