Učitelj

+644. МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

онако. како је раније речено за поједине пределе у Србији: 'ако он не упозна и телесне и душевне особине становништва у. тој земљи; ако он не зна бар три песме и три приче Македонским дијалектом и гласом, ако он по говору и оделу не може познати кад види једнога Македонца, ако он не зна карак терне за ту земљу производе —- онда он није упознао Дабедонију, но једно парче земље, онако, као што се упознаје свако "друго парче земље око Сахаре или Хималаја. Али, да се тако може предавати и научити, требало би сваки српеки учитељ да зна „Македонију и стару Србију“ од Гопчевића напамет. Међутим пма млого школа, које имају ово дело, али учитељ није хтео ни да завири, а јадно ти да се предавање том књигом користи.

Историска места, личности и догађаји укратко ће се спомињати у свакој области упоредо са упознавањем земљишта. а опширније о томе говориће се, кад дође на то реду Исто. рији. Али народне и лирске песме о земљи, о народу, 0 лично"стима и догађајима, свакад ће се прочитати и кад се упознаје сама земља. Напоменуто је, да садржину песме ваља увек најпре испричати, објашњујући непознате изразе, у одељцима, па онда пропитати ученике, па тек онда читати, да учимо напамет, декламовати је, ако је за то. Добро је, да поједине „стихове из таких песама ученици напамст науче, нарочито оне, којима се карактерише историско значење дотичнога места, дотађаја или личности.

И поједине српске земље ученици ће учити престављајући пластички и цртама Тако ће они сами, учећи, градити атлас "српских земаља. И најгоре нацртан такав атлас има млото више вредности него најбољи готов атлас. Рељевну карту српуских земаља ученици ће еви заједно правити. Пошто је од иловаче направе и добро упознаду све српске земље, могли би "Једну таку карту направити од кита, па после обојити је: зелено цело земљиште које је обрасло шумом или су ливаде, "пашњаци и њиве; жућкасто брда; плаво реке итд.

Преглед, лропитивање, утврђивање о свакој појединој српској земљи, вршиће се потпуно онако и у свему, како се то ради при упознавању појединих предела Краљевине Србије.

Чим се две земље тако посебице упознаду, посматраће се "заједно као једна целина: упоређиваће се и груп' сати све посебице о њама научено ИМ тоће се вршити потпуно у свему онако _ као што је речено да ваља радити при укупном посматрању двеју покрајина у Србији: упоредиће се и по више сличних "особина и груписати географски предмети у обе области: брда и равнице по величини, по правцу, по положају, по разграна-