Učitelj

МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ 648:

географске предмете у њима помоћу своје преставе о Србији и географским предметима у њој, а нарочито онима из своје околине: величина сваке поједине срлеке земље, а послеин укупно свију српских земаља, упоређиваће се с величином Србије; а величина, положај појединих геограФеких предмета (брда, река, равница) у свакој српској земљи, упоређиваће се с геограФским предметима ученикове околине, па онда и с даљима. из Србије. Али ученици треба да знају и површину Србије и сваке српске земље у квадратним килограмима. Ништа им о томе не вреди спомињати ни говорити, докле чулним посматрањем. не добију јасну реставу о једном квадратном километру. А преставу о томе добиће ученици онако, као и о дужини једнога. и више километара: ходом и мерењем пантљиком (место које може послужити и најобичнији канап). Пошто овако измере и пређу један квадратни километар, онда ће се веџбати да оцењују, одмеравају оком толику површину, па ће то проверавати мерењем пантликом, док се не извеџбају да прилично тачно могу оценити толику површину. Кад то буде, знак је да имају јасну преетаву о величини површине од једног квадратног километра. Где су одраслији ђаци требало би тако исто да измере два, три четири до пет квадратн км. Било ово друго или не било, треба, ученике веџбати у околини, а помоћу већих предмета, који ће елужити као значке за углове и правац, да бар приближно јавну преставу добију о величини једне површине од 5 квадр.. км. Исто тако, ваља их вежбати и у оценама већих површина: 10, 15, па и 20 квадратних км. с већих висова у околини. "Бек: пошто је ово сасвим готово, може се ученицима казати величина површине једне земље у квадратним км.

Положај сваке српске земље и важнијих географских предмета у њој, одређиваће се свакад према месту, у коме је школа, и према целој Србији.

О свакој српској земљи ученици треба да науче све оно оним редом им онако, како су учили о појединим пределима Србије. Да. при томе треба нарочиту пажњу скренути на карактеристику становништва: говор, обичаје, одело, храну, стан, телесне 0ос0бине, празноверице итд. — то се зна по ономе, што је раније речено. Од овога данас у нашој школи нема ни помена, те. с тога ни један ђак наше овн. школе не упозна ни једне једите одлике Срба у другим земљама. А то је најважније. Како то треба радити, речено је, кад је говорено о упознавању појединих делова Краљевине Србије. Мето ће се тако радити и при упознавању становништва у појединим српским земљама, ван Краљевине. Ако ђак наше основне школе не упозна, упоредо са земљиштем Маћедоније, и цео живот на томе земљишту