Učitelj

0 ПИСАЊУ 651

Школеке клупе

Једно од најважнијих питања из области тиколске хигијене, — јесте питање: о школским клупама. Кад се узме у обзир,

„да дете у најмању руку проведе годишње у школској клупи

1000 часова, а за 4# године 4000 чласова — онда се по себи истиче важност школских клупа са здравственог гледишта За „љубав умнога развитка, не треба заборавити телесни развитак; већ треба обоје развијати у потпуној хармонији.

Највећа мана наших данашњих клупа лежи у томе, што водоравно растојање од стражње ивиде даске за писање, па „до предње ивице даске за седење. —- дистанција школске клупе — ни у колико не одговара размери дечјег развитка. И баш у овоме лежи главни извор свију штетних последица, што долазе услед хрђавог седења. Сву тежину ове штетности најбоље

је уочио циришки лекар др. Фарнер у својој кљизи: «Дете и

школска клупа». Ово исто доказао је мало доцније и др. Паров из Берлина. Оба ова лекара очито доказују, да услед оваквих клупа, ученици покваре стас, постану кратковиди, поремети им се опток крви, дисање и сваривање.

Не мања мана наших данашњих клупа лежи и у томе: што вертикално растојање од стражње ивице даске за писање па до предње ивице даска за седење — диференција школске жлуве — ни мало не одговара дечијој величини; јер или је та

„диференција, мала или пак велика, те услед тога долазе оче-

видно штетне последице, као: навала крви у главу и очи, жратковидост, неразвијеност груди, слабо дисање, поремећење 'оптока крви, извијање кичменог стуба на десној страни и т. д. Но све ове штетности нестаће, кад диФеренција школске клупе "буде потпуно одговарала величини дечијег тела.

Изложивши овако огромну штету наших данашњих клупа ашколских по здравље дечије, на реду је сад; да се каже: које су школске клупе најудесније за децу са гледишта хигијенског м педагошког. а

Лекари и учитељи веле, да Кунцеове' клупе најбоље за сада одговарају захтевима здравственим и педагошким. Но у "најновије време дошло се још до савршеније и практичније аиколске клупе, тако зване «Колумбу>“. Ова се клупа битно разликује од Кунцеове клупе само у седишту. Према томе, ми ћемо у главноме описати и један и други систем школских клупа.

Кунцеова клупа састоји се из стола (даске) за писање и даске за седење. Оба су ова дела утврђена на крајевима; а жад је клупа дужа онда је утврђена и у средини помоћу ножица.

43