Učitelj

620 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

за боље разумевање и земљишта и људског живота у поједињиле крајевима Србије. Нема тога ничега ни у оним зиколама, које су у „естима, где се танки предмети и лако и јефтино могу добити. Међутим, свуда ученицима говоре, и уче понешто и о природним и о људеким производима, и о занимању становништва, али то су већином само речи и ништа вине. Ученици и на испиту говорећи о томе имају и таке предмете о којима — то сам се уверио — ама никаке преставе немају. А таких предмета има у првој бакалничици до знколе! — Чуде се неки учитељи кад сам им казао, да свака школа треби да има збирку таких предмета из разних крајева Србије. Така је збирка, међу тим, безусловно нужна и за Јеетаственицу, па и за неке друге наставне предмете у основ. зиколи.

11) Нигде се не предаје земљопие Србије по природној, но свуда по администативној подели, а после се не екреће пажња на природну поделу. И то доста емета, те у доста школа ученици не добијају ни приближно верну преставу о земљишту целе Србије. Многи учитељи ематрају, да је програмом одређено да се тако мора предавати по окрузима, Међутим, програм захтева само да ученици науче најважније о појединим окрузима, али никако не одређује, да се баш по окрузима мора и предавати о Целој Србији.

12) Многи преошнирно предају, узимајући и најмања бр дашца и потоке у сваком округу, те тим силеством имена претрпају и преоптерете ученике, па се ништа љуцки не научи.

13) У млогим школама ученици пи на карти не добијају целокупну слику о земљишту целе Србије, но све остане испарчано на поједине округе. Сем поменутога узрока (под 11) ово је и се тога, што се не вршни засебно преглед пеле Србије, пошто се по окрузима научи, нити се, ради бољега извађања и лакшега памћења, групишу географски предмети по ма какој сличности. И где ама прегледа Србије као једне целине, но је сувише непотпун: само по брдовитости и ништа више.

14) Свуда се употребљују германизми: „лежи“, „налаз се“ итд. од вајкада је тако у учбеницима, па и сада скоро у свима. —

15). Ако један Цинцарин или Циганин има у округу, онда ученици уче да у том округу живе Срби, Цинцари и Цигани. Ево једнога примера: Који народ живи у Крагујевачком округу пита учитељ. Ђак одговара: у Крагујевачком округу живе (Срби, Цинцари и Цигани. Замислите, колико би месеци требало једном париском, берлинском или лондонском ђачићу основ. школе да, научи само који народи живе у његовој вароши, ако би се зе-

%