Učitelj

726 · МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

и за глас, једно телесно веџбање, које је онако исто важно као и ева остала телесна веџбања. То треба да буде п то јесте певање, кад се пази на све хигијенске захтеве при певању. Али оно то нити мора бити нити јесте, ако се на те захтеве не пази, као што је већином у нашим школама сада.

Све хигијенске захтеве при телесним веџбањима видећемо кад буде говора о тел. веџбању у осн школи. Овде да наведем само неколико најважнијих, који се тичу нарочито певања.

На првом ме ту мора бити чист ваздух у учионици, у којој се пева. Зато ће се као што треба свакад и иначе чинити, пре часа певања ова добро проветрити. Ваздух треба да је умерено топао и влажан У млого загрејаној учионици и тешко је н и нездраво певати. Ако је сувише сув ваздух метути у по три суд воде у школу; јер и пресув је ваздух такође врло "шкодљив. А при певању је млого јаче. дисање, но иначе, те више и шкоди.

· Исто је тако важно да се строго пази на правилно држање тела при певању. Убитачно је за здравље, кад ученици певају скрштених руку или наслоњени грудма на клупу или погурено _ седећи. У опште треба ученици визе да певају стојећи но седећи. Седећи само кад су телесно јако заморени. Иначе увек стојећи. Свакад треба да буде грудни кош потпуно слободан те зато кад ученици певају било стојећи или седећи ваља да су устурени назад, а груди да су им малко истурене напред, главу да држе право, а руке размакнуте и наслоњене на клупу или пуштене низа се или заметнуте на крета. Ово последње нарочито треба кад певају стојећи. Ноге најбоље да су у петама састављене, а у прстима размакнуте.

Разуме се, да ваздух не сме бити у учионици праттљив. Јер при певању је ово још млого шкодљивије, но иначе.

У важне хигијенске захтеве спада и то, да се учени веџбају и да свакад певају гласом умерене јачине, тј. да певају _ без прекомерног напрезања Атаког напрезања има свуда, где ву ђаци навикнути да сувише вичу кад певају, као што је сада у врло млогим школама. Свакојако при певању мора и треба да буде осетног напрезања у ученика. Али је разлика између онога напрезања, које ученик мора учинити, кад „запне из петних жила“, што год може јаче, те је чаки слулаоцу и гле-

лаоку непријатно, и онога напрезања, кад ученик пева довољно

гласно, не запињући толико, да му то буде после два-три мипута заморено. И то је један између осталих разлога, да при певању ваља озбиљну пажњу обраћати на подесну висину гласа, којим ће ученици певати. Више пута само због тога, што ученици узму сувише висок глав у почетку певања неке песме,