Učitelj

28 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

млађи разред, то је теже појединичко певање. Због тога се ово може почети у 1. р тек пошто сви заједно и по петорица добро знаду бар две-три песме.

Слабије и боље певаче треба измешати тако, како ће на часу певања слабији бити између најбољих певача.

Предугим певањем и великим напрезањем и за краће време — на пр. кад ученици повају превисоким гласом или сувише вичу — брзо се квари глас на свагда У млађим разредима не треба да траје певање дуже од 30 минута е прекидима, а у

старијим највише, али ређе, 40 минута, такође с прекидима и одмором.

Кад наступи мутација гласа (мењање гласа, које обично бива у време полне зрелости, дакле, ређе у добу ученика основне школе), треба таке ученике искључити из певања докле год то мењање траје. Иначе, певањем у то време могу покварити глас за свагда,

Речено је, да певање има велике важности за матерњи језик. Учећи песму, ученици истовремено уче и правилан и и леп говор. Шравилне облике млого је лакше овако у песми научити, него помоћу Граматике А овај је разлог, као што је познато врло важан нарочито за оне крајеве, у којима се не говори правилним књижевним језиком. У таким местима требало би да је певање међу најважнијим предметима, и да се млого више и пажње и времена овоме предмету даје, но у другим местима. (С тога би ту требало да буде и Програм из Певања опширнији. Али да би овај утицај имала песма, мора се најозбиљније пазити, да изговор при певању буде у свему правилан: да не изговарају и не певају ученици кроз зубе, кроз нос да је изговор сваке речи јасан и правилан. Разуме се да на првом месту мора учитељев изговор бити таки и да за то све при певању учитељ мора бити углед ученицима. Певање може потпун свој утицај имати на душу човекову тек кад се реч и тон, смисао, садржина и мелодија тако стопе, да направе једну нераздвојну целину. Дијалекат и акценат не сме се примећавати у песми.

На то има утицаја дисање и предисање 'Греба испрва навићи ученике да при певању дишу на уста и да предитшу тако, како се неће кидати гласови или, где није пауза, речи и слогови, те кварити лепоту изговора, а и смисао песме. То треба веџбати још на првим часовима из певања

Треба пазити и на држање уста при певању. Понегде ђаци зину што год могу, кад певају. Нити је то потребно ни лепд. Зато их ваља привикнути да уста држе овално отворена