Učitelj
60
глагола: скочити. Од глагола: наћи (Не може). Што не може» За то што се не говори: скочећи и нађући). Пробајте глагол сакрпти! Ударити, и т, д. Дакле, сад упамтите то, да тренутни глаголи немају ирилог садалшњећ времена,
П. Прилог прошлог времена.
Пре предавања треба написати на табли, као што је речено за прилог сад времена, ове реченице :
Кад је чуо ту песму, би му жао.
Кад је то видео Јанко, скочи на ноге.
Пошто си ме ударио, побегао си. |
Кад сам те спазио, сакрио сам се
Кад смо дошли тамо, затекли смо их.
Кад сам дознао да ћеш доћи, обрадовао сам се.
Кад су нашли паре, утекли су.
Позвати ђаке да прочитају редом све ове реченице; па их онда пптати. Како би могло друкче да се каже оно: Кад је чуо 2 (Да би то погодили треба да гледате на целу реченицу, а да мислите којом би се речју то могло заменити). Може да се каже: Чувши ту песму би му жао Тако је. Сад да напишемо чувши место овота: Кад је чу“, а ово ћемо само изоставити — заградити. Прочитај Н. сад ову реченицу !
Сад да прочита други ђак другу реченицу, па га питати као пу претходној: Којом би се речју могло заменити оно: Кад је то видео Јанко 2 Или, како би се могло друкче казати то: Кад је видео Јанко! Може се казати. Видевши то Јанко... ит. д. Јест, може се казати видевши, а може и још краће, видев. Пошто се загради опо: „Кад је видео“, ц озго напише : Видевши, онда позвати ђака," да прочита ову, овако поправљену, реченицу.
Овако пропитати и урадити са свима оним горе исписаним рече ницама па онда продужити овако.
Каква је она реч кад — у, првој реченици 2 У ком је времену онај глагол чуо На место којих, дакле, речи стоји она реч чувши2 (Место прилога и глагола у прошлом времену)
Овако пропатати п за све ове реченице, па им онда казати: Упамтите сад ово, Ове речи чувши, видевши (или видев) ударивши (ударив) спазившим ( пазив) стоје место прилљоа џи зљатоља 9 прошлљом времену, па се за то зову глаголски прилог прошлог вретена.
Сад питати како се зову ови остали прилози у горњим реченицама. (Дошавши, Дознавши, Нашавши), За што се зову тако (да то што стоје у место прилога и глагола у пр. времену),
За тим их треба позвати да кажу како ће бити овај прилог од глагола који им наставник каже. А на послетку позвати их да самп смисле Сви ло који овакав прилог и да га кажу,