Učitelj

.

798 УЛОГА У ВАСПИТАЊУ

исто онако, као што је друштвени живот подвргнут извесним

законима и законским ЈАНКО тако и школски живот

треба да је потчињен познатој дисциплини -- разумној, доследној и сталној, да би још у млађим годинама навикли млађу душу на закон и поредак. Према томе, као год што реди захтеви наставника треба да су прожмани једним духом, једнаким начелима, тако и породица ни у колико не треба да буде у супротности са захтевима школе. Греба само сажаљевати малоумност оних родитеља и сродника, који пред ученицима отворено поричу доброту школскога уређења: то добива израза не само одмах на успеху и начину живота тих ученика, него родитељи у најближој будућности имају да доживе и много горчије плодове своје несмотрености.

Васпитање воље код ученика, не може се вршити с успехом, докле год буде владала дисхармонија између породице и школе. Често и поверљиво разговарање родитеља с ученицима, веома је потребно.

Правилан ток религиозно-моралнога васпитања условљава такође сагласност између оних моралних принципа, о којима је ученик слушао у школи и животне практике породичне, чији нас религиозно-морални појмови често не могу задовољити.

О успешности патриотскога васпитања, не треба ни мислити, када породица није прожмана патриотеким духом, кад се њени чланови више интересују сокачким стварима, него судбином отаџбине, о чијој географији они често знају веома мало и д» не говоримо о историји и најближим задацима и циљевима. отаџбине.

Васпитање осећања лепога још у већој мери зависи од породице, него васпитање религиозно и патриотско. У осталом, какво попмање естетичких питања, какав, најпосле, интерес према њима може имати човек, који је одрастао у породици, за коју су књижевност, музика, уметности, од толикога интереса колико и кинески језик 2 — А да је све то одиста тако, види се по незнатном броју ученика који у школама уче пртање, певање и музику, и ако настава тих предмета не би њихове родитеље готово ништа коштала. Они, без сумње, никад нису имали прилике да осете незадовољство, које често овлада образованим човеком, кад се увери, да не уме извести ни најпростију мелодију или нацртати буди какву слику.

Деликатност у понашању и позната Финоћа у манирима карактерна је особина образованога човека Својим беспрекорним и деликатним понашањем, васпитачи могу много помоћи; да се такве исте особине развију и код ученика; у том погледу, дакле, игра важну улогу система узајамних односа у обичном

3 ; а 5