Učitelj

АИ

62 из школског живота ВВЕ А 7 18. МУР ЖЕ

врло тешко извести на правадан пут, ако се још у почетку није на то "обратила велика пажња. Колико то пак наноси штете настави у старијим разредима, мислимо да сваки од нлс зна, јер ис само што једна погрешка неминовно вуче другу, него је наставнику тешко, да после и омање потрешке исправља, кад се оне сројом везом и логичнотшћу споје и једна Аругу изазивају.

Ово вреди за све предмете без разлике али као да озих погрешних "појмова има највише у Ррачунској настави. Да изнесемо неколико примера, који ће ово доказату, и који се и бољем паставгику измакну из вида, или "обичпо оном, који води рачуна само о резултату, а не ни о разумевању и "путовима којима се долази до резултата. Неки паставници чине погрешке #3 незнања, неки из комодитета, а некп из једног и другог, тек свакојако све троје је за осуду. Правило педагошко вели: наставнџк треба да је веома добро верзиран у свему опоме, у чему упућује децу, па и у најмањим "ситницама, јер од ситница зависе и крупвице.

Да пређемо на примере. Рецимо наставнице задаје деци писмени за„датак па табли овакав: Један човек купио је 142 јагњета по 7 динара Колико је свега издао новаце Р — Дете поставља обично задлтак онако како је задан, т ј. овако: 142 Х 7=-994. Кад се овако овај задатак напише, ти изради онда број 994, не преставља 994 Апнара, као што би требао да преставља, него- 994 јагњета, а то је такав апсурд, да горег не може бити а, што је најглавније, то се и пе тражи у задатку У овом случају како је дете написало изглеја да једно јагње стаје 142 диџ, а 7 јагњади стају '994 дин. а то никако пије, јер не само што. стварно, јагње толико никад не може стајати него што је п рачун у основи погрешан. Овлв лакде излази погрешан задатак како је дете поставило и то је погрешка на коју, Као на сптницу, пе обраћају довољну пажњу наставници, њима је главно резултат па било то да у резултату изађу јагањци или динари њима је "Свеједно, али није тако као што смо видели. Овај конкретан пример показује да дете и пе разуме задатак. Огуда се може десити да и пајбољи фав: 5 нг, кафе па 3 дип, пише овако : оХ3=15 али не динара него ки"лограма, п отда пзлази да се Килограми купују за килограме а не динаре.

Најбољи пут извести дете из ове заблуде, а уједно видети да ли ра"уме задатак јесте овај: Пошто дете натинце задатак, питати га: Колико стоје једно јагње, А 149 хоће 4и стати више илп мање него једно јагње > — Колико пута стати више 142 јагњета од једног. И па ово питање ће насигурно = врлосће мало бити изузетака — доћи одговор: 149 јагњета,

-стаће- 1428 пута више Од једног јагњета, а то је : 7Х142—994 динара. И

тада ће дете одмах овако правилпо моћи поставити задатак, а уједно знати ти праву вредност јагањаца, као и то, да су у резултату динари а пе јагањци.

Да не би наставник морао стављати ова питања при сваком задатку, оке имосе начати да бб у мвожењу увек прво пише по што је једпа стваћ, ли оно што се каже за једну ствар у том задатку,