Učitelj
34 ИДЕАЛНО ПРЕДАВАЊЕ
жњу — чиста. је заблуда, због које су не једанпут била безуспешна и најсмишљенија предавања. Пре него што се приступи суштини предавања, неопходно је потребно употребити, макар неколико минута на то, да се дечији умови припреме да га могу пратити, схватити и усвојити, и да ученицима облада више или мање једнако, мирно и озбиљно расположење. За, то је најбоље срество разговарати се са ученицима о ономе што је раније предавано, при чему учитељ може, независно од понављања, свезати оно што ученици већ знају 6 оним што ће им требати да науче на том предавању. Тако је исто неопходно, по што се сврши предавање, укратко свести што се дотле говорило и нагласити нарочито добивене резултате. На тај начин учитељ не само што контролише сама себе, него још, осим тога, упућује децу да осете како су стекли знање и кренули се даље.
4. (Свако предавање, кад се узме на ум читав низ, треба да буде копча између опих која су му претходила и оних која за њим долазе, да буде један степен нераздвојних лествица, по којима се пење ученик. Идући поступно у напред, даровити учитељ се никада не жури, но замара ум учеников, него стално иде наџред. Најпоузданије је јемство успеху у томе, да деци не остане ништа непојмљиво и нејасно. „Учити се, значи: хранити се“ вели један познат Француски писац. Али се наш организам не храни оним, што прогута, већ оним што свари. Најздравији, најнужнији производи хране могу да се преобрате у отров или бар у некорисан терет, ако орган за варење није у стању да их свари. Тако је и са умном храном; не развија га оно, што ми учимо, већ оно што омо научили, усвојили, а човек усваја. само оно што му природи одговара. Учитељ треба нарочито. да има ово на уму, кад деци почне нешто ново предавати, уводити их у област, која им је непозната и откривати им са свим нов круг појмова и престава. Први су кораци у новој области деци већином врло тешки: елементарни се појмови примају и усвајају врло споро и поступно, али опет