Učitelj
ДИ
ИДЕАЛНО ПРЕДАВАЊЕ 85
за то није изгубљено време које се на то утроши. Усвоје ли осе једном основни елементи науке, привикну ли се мислити у новом правцу, деца постају способна брзо се кретати у напред. О свему се овом лако може уверити при предавањима из математике и у опште из тачних наука.
5. Предаваље треба да упућује ученика на самосталан припреман рад код куће. На ову тачку обраћамо нарочиту пажњу, не гледајући.на то, што се данас са свих страна диже вика да се ократи рад ван школе. Ми баш на против држимо да је овај рад неопходан чинилац у васпитању. При овом не мислимо, разуме све, на бесмислено учење на памет онога што се у школским књигама налази, нити на онај монотони и досадни посао, који пре терети него ли што развија памет, а на то се, доиста, често своди у наше дане „спремање за часове“. И ако се не може са свим уклонити, овакав посао треба свести па минимум. Ми говоримо овде о самосталном раду, који привикава ученика да се око извеснога посла труди свесно и озбиљно. Учитељ треба овима силама да се стара развити у ученика саморадњу, довести их до уверења да је боље и пријатније тећи знање својим рођеним трудом него ли примати пасивно у готовом облику. Само кад тако ради, испуњава учитељ своју васпитну вадаћу — спрема људе погодне да се животу привикну, способне да се самостално прихвате каквога, му драто посла, будуће раднике за сва поља људскога рада. Отклањајући за време школовања све тешкоће при задобијању знања, дајући деци знања само у збијеном и лако схватљивом облику, тражећи од њих само да памте и паве — зар не стварамо у извесном смислу умне пролетере, људе отрцане како у „духовном тако и у моралном погледу. Рад ван школе, какав ми имамо на уму, може бити разнолик према, предмету који се предаје и узрасту ученичком. Ученици могу с почетка припремати материјал за предавање које иде, прочитавати, према упуствима учитељевим, разне врсте чланке, путописе, добре историјске романе и класична дела,