Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

а 5

а Просветне реформе у Бугарској.

У Ва бу на дневном реду реформе у просвети. Нигде се ваљда није јасније показало, како је велика погрешка писати законе у министарству, не обзирући се на јавно мишљење и истинске потребе једнога народа. „Законљ за Народното Просвеђицение < који је написан у министарству просвете без суделовања осталих просвет_них раденика и на двоје на троје протурен кроз Народно Собранив з пре две године, учинио је велику забуну и управо изненадио све мислене људе, који познају школске прилике у своме народу. Примера ради да наведемо само то, како је чл. 18. садашњег закона прописана обавезна настава чак и у дечјим забавиштима. Разуме се по | себи, да је ова одредба законска остала само на, хартији. Противу | појединих одредаба овог закона. повела се одсудна борба у штампи | и на скуповима, те се сада у питању о уређењу школа пошло другим, правилним путем. Министар просвете г. др. В. Радославов упутио је свима директорима државних школа распис, у коме их позива, да му до 1. Септембра тек. год. поднесу своја и својих колегијума умшљења о измени и допуни садашњег закона, који се „на практици показао у многим својим одредбама слаб, у неким недовољан а у некима и неостварљив.«“

Читаоце нашег «Учитеља“ интересоваће без сумње овај рад бугарских просветних радника око уређења основне школе и положаја бугарског учитеља, с тога држимо, да ћемо одговорити својој дужности, ако у омањим белешкама изнесемо главније мисли и захтеве, које будемо нашли у њиховој штампи, | Тако „Учителљ“ (педагог. списание за учители и вљепитатели. Пловдивљ св. за септ. и октоб. 1894), већ је донео подужи чланак »„Прфдстошцитђ реформи вђ нашето учебпо дфло« као одзив на распис министров. У томе чланку писац се труди, да одговори на пи тања: |, каквим духом треба да је задахнут закон и школске наредбе

2 какав однос треба да заузме школа према општини и држави и