Učitelj
> Е
КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 0
Даље писац доказује како патриотизам, у пашем добу, није препрека општечовечанском напретку, као што то Толстој вели. И љено од народности, и кад делови нас
доиста — човештво је састав е% А у пашем добу, где
предују, зар то опда пије и папредак целин
се још води међ пародима борба за опстанак, ради папретка поје-
диних народа потребан је, да га тако пазовемо, националпи. патриотизам (давно и давно било је само племенског патрпотизма). И важно је п занимљиво питање, које г. Веселиновић расправља
у овој књижици. (С тога је препоручујемо читаоцима. Бе
_ б) Реферати о педагошким листовима
На помбињ матерљмљ. Лист посвећен питањима о васпитању деце до школског узраста. Излази у Петрограду 9 пута годишње. — | Година 1, свеска 9. | |
() почетку духовног живота човемјег. Од И. Каптерева. — Кад. се роди па свет, човек је Физички живео већ 9 месеци. Али да ли је за то време било и психичне, духовне радње, и ако — онда каквег. Писац расправља ово питање и на послетку долази до закључка да дете, док је у материној утроби, живи п духовним животом, али у | врло малој мери. Код њега у овом добу има неких осећаја и кре- 4 тања, ових елемената духа, али сложених психичких појава још нема. ј
Умни џч морални развитак детета. Од А. Виренијуса. — Ово је свршетак расправе, започете у ранијим свескама. Овде писац прво говори о вољи и дечјим пграма, где се вежбају п умовоља, аза тим о моралном сазнању. То је способлост, која се мало по мало задо бија. Први облик моралпог сазнања — то је страх пред ауторитетом оца и матере. За тим долази привезаност и симпатија према својима. Сазнање о дужности п одговорности лолази доцније. Алп па све то. мало утичу говори и беседе. У моралном васпитавању главне су чи њенице: пример, рад. упражњавање. |
На послетку писац говори о самосвести. Дете добија појма 2 своме „ја“, т. ј. сазнаје себе као засебну личност мало по мало = с почетка тамно п нејасно, доцније све јасније, у колико се виш креће и ради по својој вољи и у колико више обраћа пажњу на о:
што ради. : (0 телесном развитку и учвршћењу деце. Написале Е. Заљесова и М. Соколова — У Јевропи, изузев Енглеску, образовано друштво.
тј људи што. су прошји кров школе, не живи како треба. · Умпи ради седење толико времена заузимају, да то телесном здрављу.
Х