Učitelj

РЕФОРМА НАРОДНОГА ШКОЛСТВА. У ХРВАЦКОЈ 5 445

" вацка влада пошла је у својој реформи народнога школотва, обратним путем. Она је дала најприје читанке и рачунице а онда ће текер градити научне основе. То је обратан и лош пут, јер је научна основа закон, по коме се мора удесити настава и наставна срества и који се мора као светиња поштовати. Конференција хрвацких надзораика/ схватила је ствар с праве стране, када је, расправљајући _ питање: „Имаде ли разлога мијењати садашње научне основе основе за ниже поучке школе“, закључила, да се садашња основа има промијенити онако. како ће св на њеном основу моћи саставити нове читанке. |

То је једна погрјешка. А друго, што показује лош пут у намјераваној реформи школства јесте изјава шефа наставе, који није против тога, да се дјеци приповиједа која цртица из повијести земљописа и природознанетва, но то нека се чини само онђе, гаје 1е више учитеља и гдје се главни задатак ријешио т. ј. гдје дјеца већ знаду вјешто и окретно читати, писати и рачунати; јесте намјера шефа наставе. да и у основне школе уведе не само мушки него и и женски ручни обрг (з"нат) за мушкарце у мушким рукама, а од војника се захтијева, да мале поправке на својој одјећи сам извааа.

Као што се види, наставни шеф ето не охваћа право задатка иародне школе. Па није ни конзенквентан у извађању својих рефорама Чули смо, шта каже шеф наставе, а међутим су читанке пуне и препуне саставака управо из онијех наука, којима је он противан. Шротиван им је рекао би само с тога, што хоће да муњевном брзином научи сав народ читати, па да око своје главе омота лавров вијенац, што је за његове владе нестало алфабета | у Хрвацкој. ·

Док тако ради и проповиједа шеф наставе, дотле земаљски гадзорник Цувај ради сасвим другачије. Он је за реалну наставу али тако да се историја и географија учи у школи, а за приро допше и Физику отпадају сатови из научне основе, јер обуку у тим предметима ваља подјељивати на школским шетњама, а чланци из читанке, који засјецају у те гране. читају се после шетње у сатовима, који су одређени за читање, да се њима заслади оно, што се на шетњама проучавало.

Као што се види читав хаос, коме нијеси кадар догледати ни краја ни конца. Какве ће према томе бити научне основе то само знаде једини Господ Бог, али да Бе одговарати овоме хаосу, мо"жемо сада већ знати Хрвацка влада сазвала је све надзорнике народнијех школа да расправљају гомилу разних школских и народно-просвјетних