Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД - 458

· им се основаност и замашај, почеће сеиу нас другчије погледати и на установу виших основних школа, на које данас много полажу и општина и друштво и држава, и на састав њихових наставних програма, која пате од недостатака заражених и у Француској. Угледати се на напредније од себе, никад није грех; поправљати што не ваља према ономе што се у других показало да је добро, никад није доцкан. А нашим вишим овновиим школама, оваквим какве су донста треба брза, помоћ.

Чудновато је, али истинито. Обавезна настава у основним школама није давнашњега датума у Француској, која је данас цивилизованим народима на челу. Откако је она узакоњена. основне су школе предмет најживље пажње и друштва п државе. Пашући 1878 године о потребама основних школа, М. Брвал је, пун радовти, што види да се остварује што су бољи духови одавно жељно изгледали овако карактерисао расположење у Француској: „Лађа коју су противни ветрови непрестано одбацивали усколебану у страпу, на послетку је успела кренути се напред; не остаје ништа друго него да јој се пожели ерећап пут. Питања, која су у то доба. стајала отворена на дневном реду. данас су решена на начин. који може задовољити онв који у напредовању школа гледају прву погодбу напредовања народнога. Ако би се и данас што имало као боље пожелети, то свакојако не би било тешко извести, код онако впремних наставника и онако пространих срестава која су стављена на расположење основним школама у Француској.

Прво на што би, по г. Џеко а извештају, требало обратити пажњу, то је онај недостатак који смо већ обележили — недоста. так средишта, око којега би се имале усредсредити и сва настава и сва усиљавања наставничка. „А око чега би се могла боље усредсредити настава, да још једном поновимо, вели Пеко, него ли око матерњега језика и на њему написаних узорних дела, која би се читала и објашњавала, из којих би се- рецитовала боља. места, пуна хуманих осећања и племенитих мисли, исказаних у облику, који је кадар да их увек оживи у души детињој. Око матерњега језика, као привилегованог предмета, поређали би се тада без сметње остали предмети који су, због нових погодаба живота индустријскога, земљорадничкога и т д., а и због интернационалнога такмичења, постали неопходни у основној настави. Рад, рационалан рад, подесан да олакша добро васпитање, утицао би и на дух уче ников а и на распоред времена потребна, да се пређу и савладају

УЧИТЕЉ : 6 | 80 |