Učitelj
454 ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД
наставни предмети. Поглавито би се требало трудити, да се из детета ствара и васпита човек, а не интелигентно оруђе подеено за различне специјалне послове. Кад се како треба васпита и однегује дух у најузвишенијим својим материјама, од тога. нема сумње, не може бити штете ни по специјалну, практичку, утилитарну наставу. Читању књига популарних, међу којима их има дивно смишљених и прожетих племенитом иненирацијом, оставило би се доста места, само не на штету писаца — васпитача, а нарочито песника.“
Примајући да се рецитовању изабраних одломака почиње већ поклањати пажња коју оно заслужује, г. Пеко истиче само неколике напомене о избору њихову. Није довољно, да су ови одломци такви да их ученици могу само разумети и усвојити, него нарочито вели, треба пазити, да се они узимају из најбољих. најлепших одељака узорних дела модерне књижевности, пошто се у старијој, изузевши Лафонтена и понеке ствари Расинове, мучно може наћи подесна мотива за основну школу. Кад св има на уму, да ученици у школи проведу кратко време од своје седме до једанаесте године; лако је увидети, да број прочитаних одломака мора бити доста, ограничен. За то би баш и требало, да се овај избор врши врло пажљиво, непрестано имајући на уму, да је ученицима оен, школа то све, што ће можда у целом свом животу прочитати из дела, која чине част народној или књижевности и чистотом свога језика, и хуманошћу своје садржине. „Нисам пропустио, вели Пеко, ниједну прилику да не гоним надзорнике да добрим саветима потстичу и сами предлажу учитељима пзвесан број лепих одломака. из Виктора Хига, Ламартина, и најодличнијих сувремених песника. Та који не увиђа сву корист, коју би од овог читања могла извући за цео свој живот наша деца из народа. Не би требало, ра зуме се, ласкати себи, да им се у то доба може показати сав дубок смисао ових лепих стихова; али сам живот, ако их само они добро утврде у памћењу и машти, живот са својим жалостима и радоотима, са својим сваковрсним моралним искуством кадар ће бити једини да им их мало по мало објасни. и у душама детпњим, кад постану способна да осете племениту садржину какве песме, одјекиваће она доцније. у критичким тренуцима, као храбрење, нада, контрола. Добро пак изабрати добро речи разумети, добро рецитовати и савршено испитати, то је посао за који се хоће нарочито много труда и шатње.“
Читању се у осталом у Француским основним школама, по тврђењу господин Пекоа, поклања доста пажње, те је с тога на-