Učitelj

456 ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

матичкој анализи и учењу правила, у место да се више чита и нри читању указују примери за потврду граматичких правила. Ручни радови Фигуришу само у наставним плановима, али се у ствари мало ради према важности која им је дата. На крају додајег Пеко неколико напомене о певању, које он сматра, уз читање и редито

вање одабраних песничких Промзвода, за најбољега помоћника у моралном васпитању, јер му је утицај врло трајан. „Допуштено је надати св, вели Пеко, да ће оно у скоро прећи у навику, те ће сваки покреш у школи бити праћен певањем. Ја не знам ништа, што би било кадро тако узбуди:и као призор, коме сам врло често присуствовао у многим школама и мушким и женским, када уче“ ници, на знак учитељев, прекину своју игру, брзо се и без ларме уреде и у реду иду у резред или у двориште школско, певајући без икаква напрезања врло правилно лепе песме. Пред очима нам се, за тренутак, јавља отаџбина, цивилизација и извесан морални идеал. Колико би пажње требало да поклањају наши надзорници при избору ових песама и арији и садржини! Један ме је од њих уверавао — а то су потврдили и његови другови — да ове песме, научене у школи, истискују доцније неморалне песмице, које су Франдуској врло обичне: — скроман релултат који заслужује да се нарочито истакне, те да се покаже шта то значи утицати на обичаје.

»

Своме извештају на крају додао је г. Пеко неколико речи о надзорницима основних школа. Пошто је питање о надзору код нас на дневном реду, држимо да неће бити читаоцима „Учитеља“ на одмет, ако их упознамо и са садржином овога последњега одељка.

Раду ми одушевљењу ових школских радника одаје г. Пеко сваку хвалу, јер они, по оном како врше евој многостручан посао нису прости административни чиновниц!, који имају само да пазе како све изврпују прописе и упутетва виших власти простветних него имају посла п са духовном и са светском влашћу, воде преговоре и преписку са општинама, а у исто се време старају ширити добре методе, одушевљавати немарне учитеље, одржавати што се у раду као добро показало и т. д „Кад се види, како се наши надзорници. усамљени, без икакве везе између себе и без икаква, друга потетицаја сем оно два три састанка у окружној вароши, ипак труде, одушевљени узвишеним упуствима педагошким, да им начела што популарније образложе и покажу учи: ељима, међу којима је велики број без икаква стручна образовања; кад их види, како се боре стопу по стопу и без одмора противу рутине инер.