Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД : 455

предак и ту, као и у другом свему, неоспоран. Чита се доста, пази се при читању на објашњавање још и више, и за њ се везују разне поучне напомене из свих области људскога, знања. Жеелели би само, да се припази на вам механизам читања, а нарочито на артикулацију, јер кад она није тачна, ни читање није јасно.

Поучно је што господин Пеко говори о настави из историје и геометрије, које се предају са више итереса, па према томе и са више успеха и користи него ли некад, хвала буди добрим школским књигама, које су објављене последњих година. „Баш ми је овде, вели Џеко, пала у очи недовољност у питањима, којима би се будио дух, постицао на. размишљање и припремао да прими и схвати објашњавања сувише општих појмова и апстрактних израза у уџбенику, да појми јасно тамне и неодређене догађаје из прошлости, поређујући их са догађајима из обичнога живота садашњега, и обратно, да извуче, напослетку, колико је то према узрасту ученика могућно, из народне историје корисну лексију за будућност. Желео бих да се одлични наставници, којима имамо захвалити за ујбенике ових пред»ета, потруде саставити, према потреби учитеља основних школа, богат избор питања заједно са одговорима, којима би -се потетицао на рад ум, у место што се задовољавају питањима, која се тичу простога прегледа садржине. На који би други начин и могла имати утицаје на обичаје, на начин мишљења и суђења, на темпевраменат нашега народа, настава из предмета од тако огромне важности по наше политичко и социјално уређење 2 Тиме св наравно, не иде на то, да се занемари тачно и прецизно знање Ја бих баш на против, тражио од учитеља да, прихватајући савет надзорников, саставе листу добро проба их дата, пропраћена поменом знатнијих догађаја на која се она односе, и да натерају ученике да ово науче, као што се учи таблица множења, те да то кад постану људи, никад не забораве, него да им послужи као стална тековина, која се множи оним што се доцније из читања више научи. — Мало, али добро изабрано, потпуно ехваћено и у“ памћено, у томе је сва тајна основне наставе; то је, нарочито тајна наставе историјске,“

Признајући знатан напредак у предавању рачунице и јеста ствентце, т. Пеко би желео само још да су у предавању прво пази више на вежбање суђења, а при предавању друге на постављање питања, којима би требало изазвати чуђење, вежбати и јачати дух, како би могла послужити као мост између школских лексија из хигијене, пољопривреде, јестаственице и т. д. и практичнога, рвалнога живота. У предавању граматике више се пажње поклања гра-

99