Učitelj

434 ШТА ДА ДАМО ОМЛАДИНИ ДА ЧИТА

суд и поглед на стваран свет; читање образује свид (укус) и морални карактер.

Читање у младости образује карактер или га квари. Књига је добар пријатељ или води на зло, како која „Књига је често 40века за цео живот образовала или покварила,“ рече Хердер. Рђаво читање изопачује а Ако дете у свакој књизи чита само о

крађи, а пљачки, о убијању, и о гровзним. мукама, које може да учини човек човеку, како да не Убуна и изумро сваци а и аи Како да се дете на добро окрене, кад „јунаци“ и „ју.

накиње,“ о којима говоре његове књиге, пливају у свима поли Како да оно поштује родитеље, учитеље, претпостављене, кад се у једној књизи описује отац као пијаница и бекрија, у другој учитељ, као лудак и џендантан, у другом кнез, као тиранин или крвопија, а његови чиновиици, као ниткови, против који се употребљава свако лукаветво и власт, па се то и успехом крунише, само ако испадне за руком.

На жалост има стотину таквих књига за омладину, које су тако „занимљиве,“ да у свакој глави износе по једно ново недело, по једно ново крваво или страшно дело. Каква лектира може онда дете још у доцнијој старости занимати, ако се једном навикло на таке књигер Једино грубо описивање може ту још неки утисак и. мати. Нерасположеност, умореност, блазираност наступа рано, ако није ударило детв у злочин, о чему нам новине и судске расправе на жалост све нове примере односе.

Али, ако лектира омладине заиста може толико да учини а дела то доказују — зар није онда најозбиљнија дужност испитати, брижљиво испитати, шта се даје деци у руке са поклоњеном књигом, да ли јак отров или драги камен — који води на добро или зло Зар није за осуду, кад родитељи или сродници пре Божића, или пре рођендана или имендана свога малог љубимца оду

у књижарницу и на срећу, напослетку руковођени ценом или по·

везом, купе неку књигуг Кад би знали, какву несрећу често чине, они би изабрали поклон, који мање шкоди. Оно је истина, да добро дете, снажан младић, може да поднесе по неки или неколико удараца и у душевном погледу, као и у телесном; ако наступе противни утицаји, често се преболе рђав упечетак рђаве књиге али у већини случаја недостаје такав противан лек. Па ко би хтео да изложи неко омиљено дете зарази какве болести у нади, да ће вештина лекара и здрава природа детета све то издржати2

Али шта да се ради, кад човек не може прво да купи и про-

чита сто књига, да би од њих изабрао добруг Да ли има какав.