Učitelj

ШТА ДА ДАМО ОМЛАДИНИ ДА ЧИТА 485 списак „добрих“ књига, којих се може човек држати, или да ли да се састави такав списакг Истина има таквих списка, али они су не потпуни и морају бити таки, пошто сваке године изађе више од аиљаду списа за омладину, који тек идуће године могу бити оцењени у неком списку Баш нико не би при хтео куповању, да искључи нове гњиге. Због множине материјала не може ни један списак бити свестрано и подједнако обазрив и правичан. Али као што лекар може да да извесна општа, правила ради одржања телесног здравља, тако се и против бујице од омладинских списа могу поставити извесна правила, која ако не у сваком, а оно у већини случајева. показују прави пут. — Ова правила одричу, одбацују што је рђаво.

Ке треба дати омладини ништа, шта је рђаво штампано; јер се тиме кваре очи; већином је рђаво штампано и по садржини рђаво.

Не треба дати омладини ништа, шта је рђаво илустровано. Данас се много тужи на рђав укус у вештини; слике омладинских списа од чести су узрок таком укусу. Наши месечни списи и новине доносе за јевтин новац најлепше слике, вештина умножавања терала је до дивног савршенства, а списи за омладину, па и такве књиге које коштају четир до шест и више динара, садрже редовно најбедније прље од боја, као да је до тога, стало, да се у књизи. изнесу детету рђава вежбања. А шта се често илуструје! Најгрозније од оног, о чему књига говори! Најгрознија слика меће се као натпис. Јер кад књига преставља разбојништво или убиство или кад тигар, лав или медвед раскида кога на комаде, онда мора да је књига „занимљива.“ — Ни о оној књиги није тешко изрећи свој суд, у којој има много голих слика, па ни она књига није за, омладину, у којој од четир слике „у камену,“ додате животу неког јунака, једна преставља матер, као породиљу.

Не треба омладини у руке дати ви карикатуре; ма колико ове веселиле и забављале одрасле, нису за омладину. Карикатуре кваре укуси буде необуздану подругљивост „Макс и Мориц“ и о. сталв приче од Визећ а само су за одрасле : „Згимерејег,“ „Зећге!ћезе!“ пи томе слично са свим је погрешно, као педагошко срество ш- пре могу рђаве навике да. донесу, него што ће их отклонити.

Поред крваве натписне слике обично стоји неки валарски малтлумо. са свим као у „зећипа — шпа 5сћапа егајиг“ на пр. „Два света или црвени и бео ђаво “ Таки натписи показују рђаве књиге, то су већином приче из индијанског или црначког живота или из живота морских хајдука: од таквих књига треба се нарочито кло-

УЧИТЕЉ 82