Učitelj

из школиног и учитељског ЖИВОТА 591

зната. Ну поред тог његовог претешког рада, њега овда онда у животу пресрећу разне неприлике и непријатности, незгоде и секирације које су му много теже, него и школски рад. То смо назвали ЈУчишељске пилуле, и ако су горчије од горких медецинских пилула, и овом приликом смо намерни, из искуства _наведемо неколико таквих.

Пошто пустим децу на одмор увек отварам прозоре, те да се учионица пров«три. То радом и зими Видели то сељаци (па чаки кмет), па мене на сеоском збору све што се сете: Како сам ја смео да отварам прозоре, кад горе дрва у пећи, и зашто упропашћујем општину многим горењем дрва...

Једном сам послао школског послужитеља за плату у срез. Ђио је празник. На путу га сретне кмет и врати га натраг, говорећи му: „да то ми ти тражиш да ти се повећа плата, што о бијаш путеве као гладан пас. Иди ти па чисти ону школу, сеци дрва и носи воду, а њему ако треба плата нека иде сам, или нека плати, па нека му се донесе.“

Велику је неприлику и незгоду учинио минист просвете на шим учитељима, што ни до данас није одредило, бар приближан делокруг рада школ. послужитеља, већ и због тога мора често пута између самих оучитеља и учитеља и школ. одбора или оп штинског суда долазити до сукоба.

„Пиши ти ту што ти се каже, иначе ћу сад да те ставим у записник ! Ти си одборски деловођа и ништа више, — тако ми је једном, у седници школеког одбора, подвикнуо један председник школског одбора, кад сам и ја свој глас, у хатар истине, био подигао. :

Донде док је образованом старији необравован, дотле ће бити слабог успеха у сваком раду, па и у школи.

У којој сам год школи до сада био као учитељ, свуда сам се трудио, полако и постепено, да школу енабдем са свима потребним стварима и да је уредим што боље могу, знам и умем, Ма да сам у раду био врло обазрив и ма да сам ствари набављао, као што мало пре рекох, постепено и полако, — опет нисам могао у томе

да угодим неколицини шиљкача, којих свуда има. Они почеше ви-