Učitelj
626 НЕЗГОДЕ У КОЈИМА СУ ОСН. ШКОЛЕ ПИР. ОКРУГА
вају никакав издатак, или ако што и одооре прође по година и две "док се набави. Кад председник има права да казни учитеља онда се може разумети што учитељ ћути а школа трпи.“ Вели г. Мих. Бобић у своме извештају за 1889 г.
Школски је одбор опет са свим друкчији по варошима и боље разуме своју дужност, а зна се, да су људи по варошима колико толико образовани, и, што је главно и писмени. Али, колико је сеоских школа, којих напредак зависи поглавито од школ. одбора» а овамо су одборници људи, који у опште или не разумеју и не знају ни за цељ ни за срества осн. школе, или су још и неписмени»! Може ли да говори или да се стара — као што треба — о настави и васпитању онај, који не зна шта је то, или који је још и неписмен : - |
Ради примера споменућу да у овој околини има више таквих случајева: да су многи или већина одборника па и председник неписмени. Колико је то тугаљиво и растегљиво — по себи се разуме. Једним неспоразумом они могу учитеља дотерати у теснац и одрећи се потписа и решења !
Према овоме није ни чудо што у оваким местима нема наставних срестава. „Ја сам у извештају назначио шта неке школе немају, али што се каже за једну вреди све: ни једна није наставним срествима снабдевена. Од намештаја све школе имају клупе, које су по удаљеним селима са свим неотесане (секиром), а " пећи од плеха. Библиотеке су још оскудније, јер од 20—40 књига једва су 2—3 за учитеља а ни једна за ђака.“ Вели г. Дим. Алексијевић, изасланик за овај — пиротски — округ.
„Кад се дете мора, као на обали, да држи рукама да не падне са скамије, како ће оно да пази шта учитељ говори:“ Вели г. Жив. Живановић. >
— Нити је сама школа — ако не може бити баш по плану —- таква да бар колико толико одговара томе имену. Зна се, да за то не треба великих жртава, јер, кад један човек средњег стања у нашим селима има ако не бољу, оно за цело не гору кућу од школе — онда је близу памети, какву школску зграду може да направи цела школ. општина.
Јесте у стању али „неће нико да заповеди.“ Свет на много места или не зна или неће сам на томе да ради, јер је уверен, да лакше и јевтиније пролази, па да учитељ и његови ученици морају то трпети.
Оно, што је некада ваљало и могло да поднесе и послужи, не треба а'и не може све тако да остане, кад се зна, да у таквој