Učitelj

МАТЕРЊИ. ЈЕЗИК У основној школи 817

редлима основних школа, реторици основне наставе дато је у програму скромно место које треба очувати. Нека ова реч никога не плаши: мисао коју она изражава, уверени смо, није лажна. Неколико лепих страна из дела великих нам песника, ако су добро изабрана и употребљена, неће бити споредна ствар ни у школи; она ће указати светлије дане већ припремљеним духовима, њима ће се крунисати учење, чији скроман и практичан карактер, баш за то што тежи моралном образовању, не може искључивати литерарно образовање које му је украс и накит. Захтеви људске природе и потребе вас-питне траже то у име идеала, коме сеиу основно школи мора дати његов удео.

П.

Кад се ово усвоји као оправдано, рецитовање, извађано под овим погодбама, воли једној новој врсти веџбања — литерарној анализи. Анализи каквога списа једног дела његова или просто једнога издвојснога одломка циљ је: 19 показати шта је писац ставио себиу задаћу да каже; 29 како је и у којој мери испунио што је смислио био. Кад учитељ чита и задаје да се научи. каква басна Лафонтева, на пример, треба да јој добро објасни садржину и да објасни, како је писац успео да је расправи; то је анализа у опште, а литерарном постаје, ако учитељ уз то покаже и оцени израз, избор речи, облике говорне. Ја не бих препоручивао ову врсту вежбања свакој школи без разлике, али је она неопходна у учитељеким школама, у вишим школама, а може поднети и у неким основним школама.

У. Веџбања у писменим саставама.

( Ученик, кога смо примили у школу кад није знао ништа, сад зна читати, писати, рецитовати; тако исто