Učitelj
ГРАЂАНСКО ВАСПИТАЊЕ 911
правилан ток догађаја. Сетимо се само онога, што Рајх вели о утицају државе на васпитања. Кад се тако тачно обележи шта се може а шта не, онда је тиме одмерена и свачија слобода. Али по Ресат-у само гнати, шта се сме а шта не, то није 7/0ол7 све. Без јаке воље, која обуагдава жеље пи прохтеве, нема васпитања. Воља треба да обузда и свачију себичност. Васпитање мора бити такво, да од свачијег рада обезбеди део за општу корист. Однеговати несебичне грађане, предане реду и правилности, грађане чврсте воље, грађане прегаоце, значи знатно помаћи напрад грађанско васпитање у својој земљи.
Уз моралну вољу стоји одмах и љубав према правој слободи. Французи, најодушевљенији народ слободом много полажу на то, да се у деци развије љубав слободи. Научити децу да цене своју слободу, значи научити их, да поштују и туђу слободу. И за децу је јасно: што ниси рад да теби ко чини, не чини ни ти другоме. Навикнути их, да живе ближе ономе, чему тежи · овај величанствени принцип, значи навикнути их, да“ штеде туђу слободу. Истински слободан грађанин, не само да је сам неће крњити другоме, но: неће бити ни помагач ономе, који би то хтео да чини. 1:
Деци треба, према схватању њихову, изнети махне појединих установа, како би као грађани могли радити на поправци онога што не ваља. Тако исто треба им поменути и оне установе, што чине част нашој отаџбини. Ваљаним установама, треба децу заинтересовати тако, како ои као грађани радили не само на њихову одржању, но и на унапређењу им. Све лепе стране уставне монархије, треба деци описати. Као гоц што данашња Француска школа, оће да васпитава Французерепубликанце, тако и српска школа треба да гаји Србемонархисте. Обележити права, која им даје монархија, као и дужности, које и правима на се примају. Треба“