Učitelj

60 ПРУГА ПОТРЕБА УЧИТЕЉСКА

ПАО АИ А а ОНИ ПИ ЛИН а

немају ни учитељи, ни ђаци, ни школе, ни министарство просвете, ни отаџбина наша.

Ко је, пак, крив за све те невоље, које потичу само од тога што се учит. распоред не свршава ранијег Не лежи кривица само на једном месту. Кривица је и до министарства просвете, које не свршава распоред на време; кривица је и до оних учитеља, који без 03биљне потребе траже премештаје, те увећавају број молаба и до хиљаде, а тиме потискују друге, па и оне који не желе премештај; кривица је и до оних који се као „позвани“ и непозвани мешају у премештање учитеља, те својим протекцијама и утицањем сметају министру. Разгледајмо мало из ближе колико ко у овом носи одговорности. Будимо при том непристрасни и објекТИВНИ. На сваки начин да највећа одговорност за ово мора пасти на министарство просвете. Кад би распоред учи“ тељски био готов најдаље у почетку августа и кад би се објавио на време тако, да пре 16 августа сваки учитељ буде на свом месту, свега овога зла не би било. И ако све поменуте невоље не би одмах престале, оне би ишчезавале и умањавале се тако, да за 2—8 године ми би видели много бољи ред и рад у основ. школи. Нама се чини, кад би један министар до 10 јула примио све молбе и жалбе, кад би их до краја тог месеца расправио и распорсд свршио, па га одмах разаслао и кад би пре 16 авг. сваки учитељ био на свом месту, то би било толико, као кад би се увела каква, врло важна и корисна нова реформа у осн. настави. А

све то није немогуће, нити је то какав велики и нсо-

стварљив захтев. Кад се тако не учини, кривица једо оног који није учинио. Но будимо правични у осуди. Ваља по души

рећи и шта смета министру у овом послу. Од 1800 у-

ј 54 3 5 4 3 а % 1 Х 3 а 5

са Енен