Učitelj
ДРУГА ПОТРЕБА УЧИТЕЉСКА 5
читеља-ца у Србији кад дође око хиљаду молаба, кад уз то долазе и друге писмене и усмене молбе, захтевања, протежирања и т. Д, ту иминистру није лако да свој посао врши. Он све И не зна, он мора гле дати на те молбе, на те усмене и писмене захтевне Ши је среће, па да један министар просвете остане десетину година на том месту, онда би се не само лако изводиле реформе, него би министар још упознао своје учитеље и брже би могао решавати с распоредом и са свима молбама. Али колико је министара просвете код нас, који су целу годину седели на том местуг У другим земљама, ако се министар мења, остају барем шефови министарстава на својим местима, те барем редовни послови опет иду својим током; а код нас са променом министра мења се све, па често чак и практиканти и послужитељи министарства. У таком стању ствари министар може бити крив, али не за све и сва.
Рекосмо да су у овом криви и учитељи. Нећемо говорити о њиховом раду ван школе, о политичком држању и др. Може у том бити до њих кривице, али је Факт, да им се и у том на леђа товари више него што су они у ствари сами криви. Но другу кривицу овде морамо поменути. Међу онима, који моле за премештај, има их којима је одиста невоља, али има их који тек желе да промене место. И често такви наваљују молбама више, него они који стварне и озбиљне потребе имају. Поред свега тога што је учитељски положај готово свуда тежак, опет се не може рећи да је невоља таква, да се од 1800 учитеља-ца, хиљада мора селити сваке године. А, као што рекосмо, скоро сваке године број молаба је ту око 7 до 800 стотина и више; а кад би се све то задовољило, треба кретати преко хиљаде учитеља и учитељица. ИМ, као што рекосмо, то даје министарству много посла, а често то смета да добије премештај баш онај, коме је озбиљна потреба.