Učitelj

502 ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ

пета = ___________________-__-- ак

онда би код нас била врло ретка школа, без свога врта. А, као што рекох, нама би школ. вртови били потребнији него чешком народу, који има и пољопривредних школа доста и коме је народ у пољопривреди доста вешт. — Може се рећи да би се онда смањило место деци за игру и кретање; али би се ипак и томе могло дати места довољно и опет да буде ма и најмањи вртић, у ком би се такође деца кретала и снажила, ако не уз јурење и вику, оно уз нешто боље — у раду.

Као што читаоци виде, све што до сад рекох о школским зградама односи се на оно, што се може запазити код чешкик школа пре него што се ступи унутра у њих. Но још нешто ми је пало у очи.

Школско звоно, које код нас ујутру и после подне сазива децу у школу, не видех нигде на школ. зградама нити поред њих, Као што је то код нас уобичајено. Код нас збиља и јесте једна потреба школ. звона; у Чешкој је пак непотребно Ретка је кућа чешка која нема сахата и онда не мора школско звоно јављати целом селу кад је време за школу. Градови опет сем тога имају, обично градску кулу са сахатом, или је сахат на цркви, општинској или др. којој згради, те целом месту време показује “).

Све довде речено тиче се онога што се с поља код школе може запазити. Пођимо сад унутра у школске зграде.

Одмах при улазу у школу стоји свуца решетка гвоздена или дрвена за брисање ногу. Ту на зиду обично стоји натпис обрилшаилав обућу. Негд: уз то стоји и натпис: Није слободно улазити у разред за време часова. Разуме се, да се на ово пази.

#) На испиту једне сеоске зимње пољопривредне школе, учи тељ питаше: које су прве потребе сваком земљораднику 2 Међу те прве потребе у одговору се помену и то: да има сахат, који ће му

показивати време, те да зна кад шта треба радити. И одиста тако.

је, ако се време цени као новац, ако се хоће да зна кад ваља поћи и доћи, кад лећи и устати, кад посао почети, кад оставити, кад стоку нахранити и напојити ит. д Код нас и све градске куће немају сахата, а већ о сеоским и да не говорим. И онда се управљамо по сунцу, а кад је облачно и ноћу, онда „од прилике“, па се или порани или одоцни сувише, не почне се на време или се на време не стигне и не уради. Сахат прост не стаје много, а он би нас упућивао на бољу тачност, те би и корист од њега била далеко већа од цене која се да за њега.

а а