Učitelj

300 РУЧНИ РАД У МУШКОЈ ОСН. ШКОЛИ

ји ручни рад. И у УГ разреду у зарошким школама требало би да се доврше сви модели столарски а да се почесно уносе и дуборез и стругарство. По селима где нема М и МГ ог разреда, ваљало би настојати, да се свуда поотварају продужне школе. Те школе требало би да трају од!. новембра до 1 маја и да се у њима ради свакодневно као и у нижим оси. школама. У њима да се предаје рачун и ерпски језик а нарочито писмени састави и ручни рад, где би дошло елојдово столарство компликованије и удешено према нашим приликама. Нпр. да дете уме да учини све оправке на колима и плугу па и сам нов точак да уме да направи. У ЏШ-гој години да се дода још и дуборез и стругарство и метални елојд. Сви модели. т, ј. предмети за израду да се узимају према месним приликама и у договору са учитељима ручног рада, те да би предмет био што систематскије уређен. Наравеки, да би данашње наше продужне а и више основне школе требало преустројити, где би кесто светске историје, од које ученик нема никакве стварне користи, дошла, пољошривреда и ручни рад, од којих би се више имало користи. Ја знам да ћете ми ви, отуд, ставити питање. „Па кад ће тај предмет да се ради, кад је и онако основна школа претрпана програмом 2 Одговарам: Кад у женској школи, која има толики истим програм ив других предмета као и мушка, може да се нађе места, за 3—4 часа недељно за ручни рад, онда, одиста може“ у

мушкој. За тим би се могло много још штогод и одбити или дДовести у везу с овим радом.

Ну пре но што би се приступило завођењу ручног рада у школе ваљало би да се проучи и готенбуршки правац, те би се по што год и из њега, оно што је најбоље могло пресадити и у нас. И ако се овде на овом курсу заступа мишљење да тај готенбуршки правац не ваља, баш због тога ја бих желео да се и он проучи. С тога би веома корисно било кад би наша држава послала два учитеља да вимњег течаја проуче лајпцшки правац па на пролеће да оду у Саламонов завод да и тамо проуче овај шведски, Њесов систем, и онда тек да се приступи завођењу ручног рада законом али и тад иајпре само на Учитељској Школи. Кад би се неколико генерација учитељских спремило за ручни рад увео бих га и у осн. школу и дао би могућности да се он ради као обвезан предмет као и у женској оси. школи. Тако би се из

· године у годину множиле школске радионице, са множењем спремних учитеља за овај посао. После неколико година оваког пробања пошто би се показали ваљани резултати, у шта ја не сумњам, ручни рад би добио толико присталица и пријатеља и у самом